Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-11, 10:22
johnlennonx

Skrotfotaren 2.0 skrev: Tack! Äntligen nån med intelligens, jobbar som sagt var som elskåpbyggare så jag VET att leverantörer av elektronik garanterar 10 års livslängd på elektronik Martin är nog lite väl trögtänkt ibland som fick det till att jag sagt att elektronik bara håller 10 år. Jag har duktigt folk runt om mig som förklarar att solceller/fotoceller (som också är sensorer blir sämre med tiden). Till dig Martin...………..håll dig till fototeknik!
Fast nu skrev du "generellt säger man att elektroniska komponenter ska hålla 10 år" vilket var påståendet Martin dig rättade på. Vilken garanti en leverantör på elektronik i elskåp ger är rätt orelevant i diskussionen.
För det första får du skilja på elektronik och elektroniska komponenter, elektronik som kretskort bestående av många olika komponenter skulle man kunna hävda en generell uppfattning att de bör hålla 10 år eftersom de ofta består av just kondensatorer som åldras ganska fort beroende på kvalitet. Men detta är en GROV generalisering.
Elektroniska komponenter finns det många som åldras väldigt långsamt där samma funktionalitet kan förväntas även efter 50 år.

Ditt duktiga entourage kan väl förklara varför solceller uppsatta i svenskt klimat på 80-talet bara tappat enstaka procent i effektivitet under sin livstid.

Ska man hacka på folk och kalla dem ointelligenta kan det vara en bra sak att ha rätt i vad man säger/skriver.