Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-06, 07:35
rikitikitavi

PMD skrev: Jag har en Nikon Df som jag gillar skarpt, och håller med om det mesta vad gäller martins omdöme, men nedanstående vill jag invända lite mot.

Den enda skillnaden mellan Df och andra digitala spegelreflexer från Nikon när det gäller gamla Nikkor F-objektiv är att på Df kan man fälla undan AI-flärpen så att man kan montera icke-AI-objektiv utan att skada kameran. Det handlar alltså om gamla objektiv från före 1977 som saknar AI-koppling.

AI-objektiv (1977 och framåt) kan man dock montera med full funktion på de flesta av Nikons digitala spegelreflexkameror som inte är s.k. instegsmodeller.

Att kunna använda icke-AI-objektiv är förmodligen inte speciellt intressant för de allra flesta. Det är en finess som troligen bara är kul för oss som råkar ha sådana objektiv redan. Man köper knappast ett sånt gammalt objektiv bara för att det går att använda på en Df. Det finns förvisso en del roliga gamla icke-AI-objektiv, men det ska till något riktigt speciellt för att man ska köpa ett sådant som inte också finns i AI-version.
Hehe så kanske det var ja. Använder aldrig några andra ”äldre ” manuella gluggar på något annat kamera hus jag har , så hade helt glömt bort att man kunde det.
Däremot tycker jag att dom äldre gluggarna på något sätt ändå passar bättre på Df från vad jag sett rent estetiskt eftersom den ändå ser retro ut. Så det finns den fördelen också 😁👌🏻

Sedan vet jag ju att det faktiskt är rätt populärt bland vissa att samla och montera de ännu äldre gluggarna du också pratar om för Df. Är med i en sådan Df grupp och det är 90% det de pratar om där nör jag var lite mer aktiv där förut😊
Men det kanske inte är så aktuellt för just TS.