Visa ett inlägg
Gammal 2019-08-22, 19:56
StanM

Canalog skrev: Jag har två objektiv till min Leica M6, 28 mm och 50 mm, och är nu intresserad av en 90 mm. Vilket objektiv rekommenderas? Bra/hög kvalitet men samtidigt prisvärt - om möjligt.
Tacksam för tips!
/B
Som Alf och Urban säger, utsnittet i sökaren med en 90:a blir så litet att det blir svårt att fokusera. Om man absolut måste använda ett 90 mm objektiv, föreslår jag att man investerar i en 1,25x eller kanske t.o.m en 1,4x sökarförstoring. Med en 0,72 sökare och 1,25x förstoring får du en 0,9 sökare som är mycket nära M3:ans sökare. Med en 1,4x förstoring får du en 1,0 sökare. Med dessa blir det omöjligt att en 28mm-linjerna i sökaren, när du använder din 28 får du helt enkelt skruva av förstoringsoptiken från sökaren. Det blir antagligen enklare att fokusera med 50-objektivet när du använder dessa sökarförstoringar - det beror på om du använder glasögon eller inte.
Sökarbilden blir lite mörkare med dessa gizmos men det kan man kanske leva med.
Bästa vore ju om du kunde låna ett 90mm objektiv och en av dessa sökarförstorare, ta en hel film och titta på resultatet i lugn och ro.