Annons

Inget roligt längre

Produkter
(logga in för att koppla)

BiNo

Aktiv medlem
Jag tror att jag ska sluta att sätta in bilder här, får ingen reaktion på dom nu för tiden.
MvH
Bibi
 

jakob

Avslutat medlemskap
För krångligt att betygsätta

Jag får heller inga kommentarer ang. mina bilder.
Fast jag ger heller inte några, det är för krångligt tycker jag. Jag tror att fler tycker det eftersom få bilder får kommentarer.

Ett sätt att lösa det på skulle kunna vara att ha ett system liknande det på Am I hot or not? Surfa in dit själva och säg vad ni tycker.

För att inte man skall få upp bilder som blev inlagda för 6 månader sedan skulle bara bilderna vara kvar i röstningssystemet två veckor efter att de hade blivit upplagda. De skulle självklart finnas kvar i ditt album efter den här tiden.

Vad tycker ni andra om det här?
Går det att lösa tekniskt administratörerna?

mvh
 

Sumpen

Aktiv medlem
Jag tror att många inte är tillräckligt självkritiska vid bedömmandet av egna bilder innan uppladdning. Det är roligare att bedömma en bild där det är tydligt att fotografen har arbetat för bilden och själv är stolt över den. Alltför många snapshots publiceras och de går förbi mig.

Så mitt råd är att arbeta mer med bilderna och välj ut de få som ni tycker allra bäst om. Låt kvalitet gå före kvantitet så är jag övertygad om att era bilder kommer att kommenteras mer än nu.

/Erik
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag tycker att problemet nu är att det laddas upp så himla mycket bilder nu
sedan begränsingarna ändrades ( därmed inte sagt att jag vill ha tillbaka begränsningen som den var förr)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Re: För krångligt att betygsätta

jakob skrev:
Jag får heller inga kommentarer ang. mina bilder.
Fast jag ger heller inte några, det är för krångligt tycker jag. Jag tror att fler tycker det eftersom få bilder får kommentarer.

Ett sätt att lösa det på skulle kunna vara att ha ett system liknande det på Am I hot or not? Surfa in dit själva och säg vad ni tycker.

För att inte man skall få upp bilder som blev inlagda för 6 månader sedan skulle bara bilderna vara kvar i röstningssystemet två veckor efter att de hade blivit upplagda. De skulle självklart finnas kvar i ditt album efter den här tiden.

Vad tycker ni andra om det här?
Går det att lösa tekniskt administratörerna?

mvh
Jag tycker inte det är någon bra ide jag vill hellre ha bara kommentarer om mina bilder istället för bara betyg.
Dessutom så är det väl inte så krångligt att sätta betyg/kommentera bilder ?
 

AJä

Aktiv medlem
Jag håller med om att det börjar bli svårt att hänga med i bildflödet. Att begränsa antalet bilder man kan lägga upp, tror jag, är enda sättet att få ordning på det.

Eriks tankar om att man ska vara mer självkritisk håller jag med om fullt ut. Som det är nu kommer det in väldigt många bilder som borde stannat kvar på egen hårddisk.

Sedan det där med att man inte får några kommentarer på sina bilder är alltid tråkigt, men jag tror att man själv får vara mer aktiv. Ger man inga kommentarer får man inte heller så mycket tillbaka.
 

inge

Aktiv medlem
kommentarer

När jag eller någon annan ger en kommentar till en bild så visas automatiskt denne personens albumstitlar upp, så hade man kanske klickat på dessa av nyfikenhet och då också kommenterat några bilder ur dessa album. VAD TROR NI. kan det vara en lösning.
 

ottingius

Medlem
Skulle gärna vilja kommentera fler bilder, men hinner inte för det är för många. Kvalitén på bilderna är lite olika, men å andra sidan så är det ju dom dåliga bilder man bör kommentera så den fotografen kan växa.
 

Mira

Aktiv medlem
...men å andra sidan så är det ju dom dåliga bilder man bör kommentera så den fotografen kan växa
Huvet på spiken!!!
Så är det ju.
Vad är egentligen meningen för en yrkes-fotograf att sätta ut sina bilder för bedömning, han/hon har ju redan fått erkännande för sina bilder?

Jag tycker nog att man ska dela upp allting i en galleri-del, där man bara visar upp bilderna och en bedömningsdel, där man får lägga ett BEGRÄNSAT antal bilder för bedömning - och under en BEGRÄNSAD tid!
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:


Huvet på spiken!!!
Så är det ju.
Vad är egentligen meningen för en yrkes-fotograf att sätta ut sina bilder för bedömning, han/hon har ju redan fått erkännande för sina bilder?

Jag tycker nog att man ska dela upp allting i en galleri-del, där man bara visar upp bilderna och en bedömningsdel, där man får lägga ett BEGRÄNSAT antal bilder för bedömning - och under en BEGRÄNSAD tid!
Så bara för att en fotograf sålt några bilder så avsäger han sig med det rätten till att bli bättre?

Alla behöver alltid lite kommentarer... annars så har väl inte folk något att jobba för?

mvh
 

Mira

Aktiv medlem
Hej Helena...

...det var lustigt att just du reagerar på det.
Läste precis i ett inlägg där du skrivit:
Jag behöver inte ha mina bilder här för att anse att dom är bra... Jag vet vad jag måste förbättra och tänka på så jag kan lika gärna sätta ut mina engångskamerabilder tycker jag...
Dessutom har just du haft samma bilder uppe en gång förut och fått många bedömningar... räckte dom inte?

Bara undrar... :eek:
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Hej Helena...

...det var lustigt att just du reagerar på det.
Läste precis i ett inlägg där du skrivit:


Dessutom har just du haft samma bilder uppe en gång förut och fått många bedömningar... räckte dom inte?

Bara undrar... :eek:
Mira jo det gjorde dom men jag fick så många trevliga mail av folk som undrade vart mina bilder tagit vägen :) Så ja la upp dom igen...

Jag är inte någon yrkesfotograf men jag vet att även yrkesfotografer vill ha någonting att sträva efter... att kanske bli bättre... Så jag tyckte att det var fel på en site för alla fotografer att skriva:

"Vad är egentligen meningen för en yrkes-fotograf att sätta ut sina bilder för bedömning, han/hon har ju redan fått erkännande för sina bilder? "

Fast vad vet jag :) Jag är bara så envis och till och med mina lärare kan inte förändra mina bilder... men dom kan genom sina kommentarer förbättra mitt tankesätt avsevärt... Vad det nu kan vara värt :)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: För krångligt att betygsätta

jakob skrev:

Ett sätt att lösa det på skulle kunna vara att ha ett system liknande det på Am I hot or not? Surfa in dit själva och säg vad ni tycker.
Men det blir ju nästan precis sådär om man väljer funktionen "Kommentera nya bilder". Du får upp tex senaste dagens bilder. Man sätter betyg/fyller i kommentar och vid tryck på spara kommer man till nästa bild. Det jag vill lägga till är en "ta fram 30 slumpmässigt valda bilder" också.

Jag tror också uppladdningsbegränsningen måste tajtas till lite; ju fler medlemmar som laddar upp desto mer måste man begränsa.

Ang bilder som borde stannat på hårddisken; är det dåliga bilder så våga sätt låga betyg! Särskilt viktigt med kommentar då, så man får lite feedback på varför den anses dålig.
 

jakob

Avslutat medlemskap
Det först man blir blind på är ögonen...

Det var ju precis en sådan funktion jag letade efter!!!

När jag letade efter bilder inlaggda det senaste dygnet som jag inte kommenterar fick jag upp 64 bilder. En hel del att arbeta sig igenom.
Idén med 30 slumpvis valda bilder låter bra.

Att uppladningsbegränsningen blir mindre är också bra.
Kanske fem bilder i veckan?

Sedan undrar jag om man kan flytta runt bilderna i sina album? dvs. byta plats på dom inom samma album så att de visas i en speciell ordning.

mvh
jakob
 

BiNo

Aktiv medlem
En annan idé

Jag tycker också, som jag tror jag skrev förrut, att det vore bra om man hade 2 sidor, en för yrkesfotografer och för amatörer, och skulle gärna vilja ha en för "Datakonst/Bildkonst"
Tror att det skulle bli lättare att bedömma bilder då, eller..nja..jag vet inte, mest en idé:)
/Bibi
 

pisces

Aktiv medlem
är ju ny här, så jag vet inte...

.. hur saker och ting fungerar riktigt, men jag har lagt upp 2 album med 3 bilder i vardera. Har fått kommentarer av 3 personer på drygt en vecka, tror jag, vilket känns lite trist. Jag skulle vilja ha en funktion som finns på www.photo.net - ett forum för kritik av bilder. Där kan man välja en bild ur sina album, och be om kritik av just den bilden. De har gjort så att man kan be om kritik för endast en bild per dag - såvitt jag förstått var det många som begärde kritik för alla sina bilder på en gång, och det kan ju vara jobbigt. Men detta är i alla fall något jag tycker är en mycket bra funktion, som borde införlivas här också. Det ger fotografen möjlighet att välja en specifik bild han/hon vill få kommenterad.

Bara ett tips.. ;)
 

Helena

Aktiv medlem
Re: En annan idé

BiNo skrev:
Jag tycker också, som jag tror jag skrev förrut, att det vore bra om man hade 2 sidor, en för yrkesfotografer och för amatörer, och skulle gärna vilja ha en för "Datakonst/Bildkonst"
Tror att det skulle bli lättare att bedömma bilder då, eller..nja..jag vet inte, mest en idé:)
/Bibi
Jag tror inte att det är så bra att separera amatör/yrkesfotografer...
Men att dela upp det på digitalt manipulerat/färg/svartvitt tycker jag är ganska bra... Man har sina färgdagar och svartvita dagar :)
 

more10

Aktiv medlem
Malinka skrev:

Där kan man välja en bild ur sina album, och be om kritik av just den bilden.
Jag tror oxå på den här idén.:p Att specifikt välja ut en bild gör det lite mer överskådligt (hoppas jag). Man kanske inte behöver ha just en bild om dan, utan en bild åt gången iallafall. Så kan man byta när man har lust.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Jag vill inte heller separera proffs & amatörer, hur man nu gör det. Och den andra uppdelningen borde väl kategorier klara av på något vis? Kanske med fler sorts kategorier alltså. Men inget jag stör mig svårt på ändå. Det funkar bra nu tycker jag. Bara bängligt med fler sätt att kategorisera.

Vad gäller styrd kommentering så skrev jag ett inlägg i den nya tråden med just det temat.

/ pj
 
ANNONS