Annons

Film om Hilding Mickelsson /N på SVT2!

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vet du om det blir någon repris? Jag vill verkligen se programmet men det är lite körigt med tiden.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
Det verkar inte så. Det står ingenstans om det iallafall. Logon med Lappugglan på hans sida var ganska lik en bild av Torsten Lansgren.
 

NixXxoN

Aktiv medlem
OJ! Coolt! nästan identiska. Inte illa. Torstens bil är bättre. jag tror att det är en dålig inscanning.
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Vet inte. Det bästa är nog att kolla i
antikvariat och kanske höra med den som driver
Hildings hemsida.
Själv så upptäckte jag nu av en slump att jag har en bok som heter "I Hälsingland" av Martin Holm och med bilder av just Hilding Mickelsson med en introduktion av Albert Viksten. Men det bästa av allt är att det ligger ett löst blad med Tekniska data till bilder dvs plats, datum, tid,vilken kamera, vilket objektiv och vilken slags film och vilket filter till var och en av bilderna. Ska nog vara lite mer rädd om den boken framöver. Den boken köpte jag iallafall på
en antik och samlarmässa i Järfälla för att den handlade om brytningen från bondesamhälle till industrisamhälle i Hälsingland.
Några av bilderna som var med i dokumentären var också med i den boken.

Gjorde en sökning på akademibokhandeln.se och hittade en bok som han gjort.
 
Senast ändrad:

Maverick

Aktiv medlem
Han inte se hela programmet utan bara från Ugglebilden. Det var ju förvisso bra bilder men jag har lite svårt att se storheten i bilderna. Vad är det som skiljer hans bilder från Peter Gerdehag t ex förutom Peter kör mest i färg(tror jag)?

Fick lite intrycket att bilderna blivit upphausade pga av det i vissa fall uppenbara tidsåtgången för att få till bilden. Men inte vet jag, jag är ju varken utpräglad naturfotograf eller fågelfotogra.

Mvh
Maverick
 

Lasse Mellberg

Aktiv medlem
Såg däremot filmen, som var mycket fin. Hann också att kolla sajten www.hildingmickel.com. Det är möjligt att P. Gerdehag har gjort bättre säljbara bilder. Men jag tycker att Hilding och Per forsell har gjort otroligt mycket för att bevara något av sin tid. Det är en samtidsdokumentär som är otroligt viktigt kanske
viktigare än att föra statistik över bildernas kommersiella värde. Många bildskatter går förlorade på grund av musernas svåra ekonomiska situation och kanske är det så att vi amatörer
kan bidra med en hel del för att deras bilder ska leva vidare. p.s Per Forsell vann mästartävlan i foto tre gånger odiskutabelt!! Deras bilder är tidsdokument som är viktiga på många sätt......
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Man kan få tag i böcker via


Hälsinglands museum
Storgatan 31
824 30 HUDIKSVALL
Telefon: 0650-196 00
Fax: 0650-381 86


Länsmuseet Gävleborg
Södra Strandgatan 20
801 28 GÄVLE
Telefon: 026-655 600
Fax: 026-65 56 29
 

skarpedjup

Aktiv medlem
De äldre böckerna går lättast att få tag i på antikvariat. "Farstukvistar i Hälsingland", finns hos de flesta bokhandlare, iaf att beställa. "I mitt paradis av" Albert Viksten, vet jag finns i nytryck, finns på Bokia i Söderhamn. Borde gå att beställa med.

TYVÄRR finns det inte en enda bok med hans fågel och djurbilder. Såvitt jag vet..

Jag kan kolla upp med hans söner om de vet vilka som finns att köpa mer.


Taiga skrev:
Tjena
Var får man tag på böcker som Hilding har gjort och medverkat i ?

Mvh
"Taiga"
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Han inte se hela programmet utan bara från Ugglebilden. Det var ju förvisso bra bilder men jag har lite svårt att se storheten i bilderna. Vad är det som skiljer hans bilder från Peter Gerdehag t ex förutom Peter kör mest i färg(tror jag)?

Fick lite intrycket att bilderna blivit upphausade pga av det i vissa fall uppenbara tidsåtgången för att få till bilden. Men inte vet jag, jag är ju varken utpräglad naturfotograf eller fågelfotogra.

Mvh
Maverick
Jo, jag brukar jämföra med det jag presterar själv iaf och då tycker jag det är väldigt stort och bra. Vilket jag tycker många andra fotografer är med, inte bara Hilding.

Tidsåtgången kan ju helt enkelt vara planering och tanke bakom bilder, något som defenitivt många konstnärer använder sig av för att få fram det budskap de vill.
 

Maverick

Aktiv medlem
Jo, förvisso men jag ser inte riktigt vad det är han har åstadkommit som inte de flesta andra amatörer skulle ha lyckats med om de orkat. Kanske är det TV:n som inte gör bilderna rättvisa.

Jag tänker inte bara på säljbara bilder och så. Men har är ju trots allt med i Naturfotograferna och jag har fått för mig att man måste vara lite extra för att komma med där och jag såg inte det där extra.

Den enda jag såg var att tv:n borde färgkalibreras då det mesta såg gröntonat ut :)

Mvh
Maverick
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Säg gärna till här om det annonseras ut en repris. Jag grämer mig över att jag var tvungen att ha kalas just idag.
 

Johan Ringblom

Aktiv medlem
Maverick skrev...."Jo, förvisso men jag ser inte riktigt vad det är han har åstadkommit som inte de flesta andra amatörer skulle ha lyckats med om de orkat."

Tja jag har ju bara boken "I Hälsingland" från 1954 att ha som exempel. Det är inte speciellt mycket djurbilder i den utan framförallt visar
den det gamla bondesamhällets uppbyggnad såsom landskap, hus, gårdar, skogsbruk och personer som levde i det samtidigt som han lyckats fånga det nya samhället med vattenkraftverket i Laforsen, Industrierna. Bebyggelsen mm mm.
Jag tycker att han tagit fantastiska porträtt och landskapsbilder och som visar hur det såg ut
i Sverige för 50 år sedan och det är ofta väldigt snyggt och genomtänkta bilder beträffande teknik och hur han komponerat bilderna.
Vissa av bilderna var med i TV men jag tyckte inte att bilderna gjorde sig rättvisa där utan det är bilder som man måste betrakta och inte bara flimra förbi i TV-rutan.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Jo, förvisso men jag ser inte riktigt vad det är han har åstadkommit som inte de flesta andra amatörer skulle ha lyckats med om de orkat. Kanske är det TV:n som inte gör bilderna rättvisa.

Jag tänker inte bara på säljbara bilder och så. Men har är ju trots allt med i Naturfotograferna och jag har fått för mig att man måste vara lite extra för att komma med där och jag såg inte det där extra.

Den enda jag såg var att tv:n borde färgkalibreras då det mesta såg gröntonat ut :)

Mvh
Maverick

Han tog väl helt enkelt det steget och lyckades då! Tyvärr måste det finnas många som inte gör det då? Jag har då inte sett många liknade bilder.
Vad i hans bilder hade krävt det lilla extra för att du hade tyckt de platsade i /N då?
Man måste väl gjort något speciellt för att vara med där, ja, han var ju med och bildade /N dessutom... Blir man hedersdoktor helt utan vidare med? :)

Om inte TV:n gör en bild rättvisa, varför visar dom bilderna överhuvudtaget?

Alla får ju tycka som dom vill, självklart!
Jag tycker han inte är ett dugg överskattad, snarare underskattad.
 

forstheim

Aktiv medlem
Jag höll på att missa programmet..men tack vare påminnelsen tidigare idag i denna tråd så blev det en halvtmma framför TV:n.

Fotografier på TV gör sig nog inte riktigt rättvisa..och det gäller förstås också Hildings bilder. Dock tyckte jag där var några pärlor som tilltalade mig. Speciellt tänker jag på de som var tagna nere vid en sjö, bland annat bilden på två fiskande pojkar i en eka. Stämningsfullt!

Och sedan är det något alldeles speciellt med svartvita bilder. Trots att jag aldrig själv har sysslat med sv/v framkallning i något mörkrum, klappar hjärtat lite extra när jag ser högkvalitativa sådana.

Jag har inte sett speciellt mycket av Hildings fotografier för övrigt..så hur han står sig mot en sådan som Peter Gerdehag har jag svårt att uttala mig om. Man ska nog inte jämföra två fotografer med varandra på det viset..speciellt när de inte har verkat under riktigt samma period.
 

Taiga

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Han tog väl helt enkelt det steget och lyckades då! Tyvärr måste det finnas många som inte gör det då? Jag har då inte sett många liknade bilder.
Vad i hans bilder hade krävt det lilla extra för att du hade tyckt de platsade i /N då?
Man måste väl gjort något speciellt för att vara med där, ja, han var ju med och bildade /N dessutom... Blir man hedersdoktor helt utan vidare med? :)

Om inte TV:n gör en bild rättvisa, varför visar dom bilderna överhuvudtaget?

Alla får ju tycka som dom vill, självklart!
Jag tycker han inte är ett dugg överskattad, snarare underskattad.
Håller med dig till fullo Tobias.

Mvh
Lars-Göran
 
ANNONS