Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-06, 10:05
Sten-Åke Sändh

Vi har Adobe att tacka för mycket
… men jag tycker även Adobe svikit mig hårt personligen ett antal gånger:

1. De köpte upp det danska Pixmantec som man såg som en snabbt uppväxande konkurent och lade ned det utan att ge oss möjlighet att migrera i ordnade former. Som plåster på såren fick vi ett uselt fungerande Lightroom 1.0.

2. Genom sin slappa IT-hantering så såg man till att våra betalkortdata hamnade ute på nätet med vissa olägenheter för 100.000-tals användare

3. De införde en betalmodell som passar ett innovationstrött företag som funnits sedan 1982 och som blivit både stort och trött men som uppenbarligen inte passade många användare lika bra.

Egentligen blev jag färdig med Adobe redan när de klantade sig med våra kortdata. Jag har ju fortfarande 6:an kvar men det var nog ett par år sedan jag var inne i Lightroom sist. Betalmodellen bekräftade bara att gjort rätt val. De har ju dessutom skött hanteringen av sina äldre användare uselt genom att att låtsas som om de gamla stand alone-produkterna aldrig funnits, så för de som vill fortsätta köra 6:an så gäller det att håla koll på koderna, för ni kan nog inte räkna med att Adobe gör det..

Adobe har funnits i evigheter (1982 som sagt) och vi har mycket att tacka bolaget för även vid sidan av de rena mjukvarorna.

Adobe är för fotografer långt viktigare än Microsoft är och varit inte minst för att det givit oss ett antal standards (de facto och W3C exv.). Adobe har givit oss bl.a. filformaten TIFF och DNG. De har gjort dokumentutbyten med pålitlig formatering möjlig genom PDF och XMP (Extensible Markup Platform) används idag som universell metadatastandard i alla fotografier på Internet. Det används även i alla viktigare RAW-konverterare och i Photoshop samt i alla DAM-system värda namnet och där som metadatacontainer för samtliga filformat man väljer att hantera i dessa.

Frågan är dock om inte Adobe nu missbedömt läget en del. Vi fattar ju att det här inte bara handlar om att slå ett slag mot tjuvkopieringen utan den här affärsmodellen kommer ju även göra det möjligt för Adobe att ständigt få in en strid ström av intäkter utan att man behöver anstränga sig lika hårt som man behövde tidigare för att locka oss att uppgradera till nästa version igen och igen och igen. Till slut kommer det ju gå upp för folk att det nu är många nya företag som fått stor hjälp av Adobes vägval när det gäller att attrahera deras gamla kunder som även de blivit lite trötta under resans gång.

Men det blir nog de gamla användarna som kommer få skratta sist för när företag vaggas till sömns av en tryggad intäkt utan att behöva anstränga sig så kommer man på kort sikt bli övertygad av all time high genom både en stark intäktssida och nedskruvade satsningar i R&D. På sikt så kommer nog detta bli förödande för Adobe då konkurrenterna som inte valt Adobes väg kommer tvingas fortsätta utveckla sina produkter snabbare för att överleva. När innovationsgapet blir för stort och Adobe inte känns prisvärt längre så kommer folk migrera och det verkar ju som om detta redan skett nu ett tag och att i det läget höja golvet i affärsmodellen känns ju inte som särskilt smart. Har Adobe tappat markkontakten?

Senast redigerad av Sten-Åke Sändh den 2019-05-06 klockan 10:26.