Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-07, 22:38
Kijana

ErlandH skrev: BLFs broschyr "Rätt & Bild" gäller inte någonstans, allra minst på TU-området.

2. Nu börjar jag bli tjatig, men: "Rätt & Bild" är inte en "rekommendation", inte ens enligt BLF. "Rätt & Bild" är inte en "branschstandard", inte ens enligt BLF. Även om "Rätt & Bild" vore en "rekommendation" och/eller "branschstandard" skulle den vara ointressant på TU-området, eftersom där finns ett bindande avtal som stipulerar helt andra villkor.
Hos BLF håller man föga överraskande inte med dig.
Från "frågelådan" på blf.se:
"
Varför ska man använda sig av er prislista istället för SFF:s (som ger fotografen högre betalt)? Jo, jag vet att er lista anses "normerande" hos dagspress, men jag vill veta varför ni anser er lista vara bättre?
Svar: Vi pratar här om två olika saker. BLF:s avtal med Tidningsutgivarna (TU) är ett avtal framförhandlat mellan parterna och gäller för medlemmar i BLF och TU. Vare sig SFF:s rekommenderade priser eller BLF:s Rätt & Pris är några avtal liknande dagspressavtalet och det står var och en som icke är medlem i BLF att själv förhandla om det pris man kan komma överens om. När det gäller BLF:s Rätt & Pris är det den som används mest inom tidningsvärlden och också den prislista som använts i många domar i domstolar. Att någon prislista skulle vara bättre än den endra går inte att säga. Vilken prislista som används är mer en förhandlingsfråga mellan köpare och säljare."