Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-18, 21:37
rautio

Sten-Åke Sändh skrev: Det fanns nog gott om männsikor som stängde av när varenda dags nyheter för något år sedan handlade om hur många som blivit sprängda eller skjutna i Irak eller Bosnien för den delen..

Jag tror att många faktiskt är intresserade av "success stories", även om utbudet har en förkrossande slagsida som det är. Vem har sagt att det inte är långa processer? Jag tror det finns en väldig trötthet kring detta ältande av eländet. Speciellt när rapporteringen är ytlig och telegramlik och inte skapar speciellt mycket av förklaringar varför saker sker utan nöjer sig med att konstatera att de sker. Tyvärr har inga publicister i Sverige lyckats med att etablera politiska magasin av typen Time, News Week eller varför inte Africa Today och lyckats få någon spridning av dem. De försök som gjorts har ofta inte blivit speciellt långlivade. Reportage är dyrt. Det är inte längre till dagstidningar som Expressen och Aftonbladet man vänder sig för analys och reportage och det har man väl aldrig gjort men det "nya" är väl att många inte längre vänder sig till dem för traditionella nyheter heller, då dessa mer om mer konkurrerar med veckotidningarna. DN som jag själv har tycker jag tappat rejält och mycket annonser är det. Hoppets stjärna på min himmel är Kunskapskanalen som jag tycker är det bästa som hänt på länge.

Ska man leka med dina egna ord så kan man ju säga att det just är tacksamt att rapportera om eländet därför att det finns inget som ger bättre ekonomisk utveckling för tidningarna. Att eländet favoriseras kan ju också bero på att tidningar och andra media helt enkelt väljer den väg som ger störst ekonomisk vinning. Man gör det helt enkelt ganska lätt för sig. Av det skälet är det viktigt för en tidning som DN att ha en fotograf som Hansen eftersom årets bild ytterligare stärker varumärket. Jag har svårt att tycka att det är speciellt ädelt. Follow the money! Klirr i kassan. Man skulle kunna säga att jag sett vad Hansen gör och inte vad han sagt när min bild av det hela växt fram. Jag har svårt att bli imponerad över det här.
Nu Sten-Åke får du väl ge dej... Om konflikter säljer tidningar är en sak, men det måste finnas nån som gör repen. Konflikter är då fan inget luckrativt jobb för fotografen och utan fotografen har tidningen inget att trycka i fotoväg. Kostnaderna är höga, ju större kriser ju mer kostar allt från fixers till bilar mm (jobbade i Baghdad 2008 och det var inte det billigaste trots att jag hade sjujävla kontakter) och det betalas inte rejält mycket för reportage eller bilder heller. Och lägg till att du riskerar liv och hälsa och lever ett rellativt rubbat liv. Det går helt enkelt inte ihop. Så att komma och snacka om business i samband med med detta ämne visar en stor okunskap i ämnet. Tycker du ska ta en resa till Perpignan i Frankrike i år. Slutet på augusti, bekanta dej med konfliktfotogrtafer, se ett hundratal utställningar med ren fotojournalistik och bilda dej en uppfattning om vad fotojournalistik på kris och konfliktområden handlar om och hur folk som jobbar med det ställer sej till sitt yrkesval.

Det känns som om du har nån obegriplig mission att hacka ner på fotojournalister i krisområden... eller har jag fel??? Argumenten håller liksom inte och känns helt irrelevanta.