Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-18, 21:37
PMD

Sten-Åke Sändh skrev: Ska man leka med dina egna ord så kan man ju säga att det just är tacksamt att rapportera om eländet därför att det finns inget som ger bättre ekonomisk utveckling för tidningarna. Att eländet favoriseras kan ju också bero på att tidningar och andra media helt enkelt väljer den väg som ger störst ekonomisk vinning.
Klart att det är så. Tidningsutgivning är kommersiell verksamhet, inte välgörenhet.

Man gör det helt enkelt ganska lätt för sig. Av det skälet är det viktigt för en tidning som DN att ha en fotograf som Hansen eftersom årets bild ytterligare stärker varumärket. Jag har svårt att tycka att det är speciellt ädelt. Follow the money! Klirr i kassan. Man skulle kunna säga att jag sett vad Hansen gör och inte vad han sagt när min bild av det hela växt fram. Jag har svårt att bli imponerad över det här.
Det har föga med ädelmod att göra (och behöver inte heller ha det), men så länge fotografer och journalister inte beter sig som skitstövlar så har jag inga invändningar. Hansen har agerat föredömligt bra i den här saken, tycker jag.

Det finns ytterligare en aspekt på saken: med Internet har vi fått enorma möjligheter att själva välja vilka nyheter vi vill se. Det är inte längre monopolteve med en kanal (eller två efter ett tag) som sätter agendan för vilka nyheter vi ska få oss till livs. Den som är intresserad av "success stories" har alla möjligheter att hitta sådana berättelser idag.