Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-18, 22:55
Sten-Åke Sändh

Maverick skrev: Om man tycker att det saknas "success stories" och dessutom tycker att det är slagsida åt det andra hållet så har man väl mer lovligt skelögd mediabevakning.

Börja med att räkna igenom i en tidning hur många av sidorna som över huvud taget kan räknas till nyheter. Kolla sen hur många som kan räknas till kultur, näringsliv, bostad, hälsa, sport, nöje och vad mer för bilagor det kan tänkas finnas. Kolla igen igenom nyheterna för att se hur mycket som verkligen är "elände" över tiden jämfört med politik, samhälle och annat ospecifierat.

Gå sedan till ICA:s tidningsställ och räkna hur många tidningar/magasin som uteslutande ägnar sig åt "elände" och hur många som sen ägnar sig åt "success stories" eller som det kallas i branschen "feel good"-artiklar/magasin. Jag vill hävda att i stora drag hela hälsogrenen ägnar sig åt det. Inredningsmagasinen, nöjes, motion/träningsmagasinen, näringslivstidningarna liksom biltidningarna. Lokal nyhetsmedia ägnar i många fall stor möda på att skriva om lokala entreprenörer som det går bra för.

Små som stora berättelser av "success stories"-typ. Det här börjar låta som en diskussion jag hade med en snubbe som var upprörd över att jag plåtade en olycka på en rallytävling. Han menade på att vi kunde väl plåta och skriva om sporten även när det inte hände olyckor. När jag hävdade att så gjordes och dessutom räknade upp flertalet exempel så fick jag svaret:

- men dom läser ju inte jag...

Men det är väl fan inte mitt fel svarade jag och gick.

/Maverick
Jag avser främst nyhetsbevakningen. Inget annat.
Det är en våldsam slagsida i exv. utrikesrapporteringen och det tror jag få bestrider.

Det äger säkert också sin riktighet att många föredrar att läsa sportsidorna istället för nyheterna.
Finns inget som sport om man vill ha folk att fokusera på annat än sakernas tillstånd.