Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-18, 23:11
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Klart att det är så. Tidningsutgivning är kommersiell verksamhet, inte välgörenhet.

Det har föga med ädelmod att göra (och behöver inte heller ha det), men så länge fotografer och journalister inte beter sig som skitstövlar så har jag inga invändningar. Hansen har agerat föredömligt bra i den här saken, tycker jag.

Det finns ytterligare en aspekt på saken: med Internet har vi fått enorma möjligheter att själva välja vilka nyheter vi vill se. Det är inte längre monopolteve med en kanal (eller två efter ett tag) som sätter agendan för vilka nyheter vi ska få oss till livs. Den som är intresserad av "success stories" har alla möjligheter att hitta sådana berättelser idag.
Visst är det så. Problemet med Internet är barar att det är mycket av en intellektuell soptipp där du ofta inte har en aning om källornas status och vem det är som säger vad åt vem men det finns verkligen en uppsjö av nättidningar att gå till om man bara gör det, så idag finns alla möjligheter att skapa sig en allsidig bild av vad som händer i världen. Problemet är bara att det nog är ganska få som gör det. Man gör en massa andra saker på nätet istället som drar mer. Inget konstigt i det.

Jag avser inte heller bara "success stories" utan allt vad reportage heter som kan skapa kunskap, förståelse och sammanhang. Som sagt Kunskapskanalen är lysande och även om jag inte längre har Access TV så tycker jag det också varit en bra kanal det lilla jag sett. Reklamen gör jag allt för att undvika och det är jag inte ensam om. Det är smuts och tillför inget till mig i alla fall..