Visa ett inlägg
Gammal 2011-04-19, 07:01
rautio

Sten-Åke Sändh skrev: Nu tror jag du har missuppfattat mig. Jag har väl inte sagt något om att fotografer skulle bli rika på sina jobb? Det är ingen business för dig längre just bl.a. av det skäl jag skrivit tidigare. Alla yrkesfotografer som lever på att foto konflikter och elände har idag fått konkurrens av de som är där först - de som råkar bo där eller åtminstone befinna sig där. Alla sträcker idag upp sina armar i klassisk mobilfotopose och tar sina bilder. Det sker överallt idag. Det finns nästan alltid någon som har en mobil och redan försett media med bilder innan många eländesfotografer ens hunnit packa resväskan. De har dessutom den lokalkännedom du saknar och som ger dem ytterligare fördelar. Språket kan de också. Många av dessa tillfälliga frilansare tjänar på en månad vad du och jag tjänar på en dag. Svårt att konkurrera med det. Det sker en proletarisering av fotografer idag över hela världen och den är definitivt teknikdriven.

Men att fotograferna inte blir rika innebär inte att det finns företag och personer som tjänar bra pengar på era bilder i slutänden - så det är inte att det inte finns pengar utan bara att någon annan än du får dem. Dina och andra bilder funkar som det flugpapper som behövs för att locka tittare till nyhetsprogram i reklamkanaler, som tjänar bra med pengar på att sälja reklamtid. Det finns inget konstigt i det.

Jag har verkligen ingen mission att racka ner på fotojournalister i allmänhet - bara på de som mer eller mindre bokstavligen går över lik för att få sina bilder och inte respekterar de ofta väldigt utsatta motiv de ställs inför.

Det är ett svårt yrke som verkar bli allt svårare att utöva över åren och jag kan förstå att många fotografer är frustrerade över det. Man kläms av dyra kostnader för teknik och andra omkostnader och man tvingas konkurrera inte bara med "bönhasar" (som det hette förr i tiden) som fuskar i yrket i Sverige utan över hela världen. Men det ödet delar fotograferna med många andra yrkesgrupper.

Ok, jag förstår vad du är ute efter. Lyckligt vis så är det närmast i tidningar typ metro och kvällsblaskor som "amatörfotografer" och "vanliga medborgare" konkurrerar. Och personligen så säljer jag inget till den typens media och delar detta med flera inom samma genre. Jag säljer heller inga "dragkrokar" för tidningar utan hela kompletta reportage. Bildbyrån Corbis, som representerar mej, så säljer i och för sej mina singles till diverse mediaformer. Det fanns en tid som många hävda att fotojournalismen är död och mobiltelefonskamerorna tar över, men så är inte fallet. Tvärtom. Efterfrågan för högklassig och kredibel fotojournalistik ökar jämt. För fem år sedan var det knapt möjligt att publicera rena bildreportage i Finland. Mitt senaste var 10 sidor svart vit bil med endast bildtexter som text. Och jag ser en tydlig global trend i det hela. Idag måste det satsas på kvalitet för att sticka ut ur den stora massan bilder som finns tillgängligt.