Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-21, 10:02
ztenlund

Jacobssons skrev: Själv skulle jag önska att Luminar 2018 skulle kännas lite mer proffsigt. Sen saknar ju de kataloghantering (iofs utlovat, men ser väldigt basic ut). Annars har jag kört LR5 och sen LR6 (standalone). Står och vacklar lite nu. Testade gratisversionen för Fujis kameror som Capture One släppte - men den kändes rätt begränsad (eller så hittade jag inte alla funktioner som fanns i LR). Sen fick jag en lite "plottrig" känsla på gränssnittet. Kom på att jag stod och kisade när jag jobbade i programmet. Annars ska ju ON1 släppa nytt i kommande månad. Är inte så pepp på att gå till en prenumerationstjänst, och vore det inte för det + att LR inte hanterar uppskärpning i X-Transfiler, så hade jag nog stannat kvar. Gillar "Flowet" i LR! =)
Gratisversionen är ju just enklare. Förr fanns motsvarande version att köpa billigare till alla kameror, men sedan flera år finns den bara gratis till Sony och numera Fujifilm. Du kan ju alltid testa demoversionen av Pro. Klarar du dig med en version som bara har stöd för antingen Fuji eller Sony så är den ju inte lika dyr. Gränssnittet kan nog ta ett tag att vänja sig vid, liksom hur programmet fungerar, men det går också att ändra runt en del i gränssnittet.