Visa ett inlägg
Gammal 2017-08-27, 15:26
lofling

Merlin skrev: Sant sant som ni säger. Och ja det är ju att göra bakgrunden suddig jag menar, vet inte vad det kallas exakt, men finns ju åtskilliga guider på youtube tex där man kallar det att lägga till bokeh i efterhand typ. Har inte testat det särskilt mycket så det är kanske mycket svårare än jag tror :)

Jag tycker också att det är ett stort ingrepp i en bild. Men samtidigt så innebär ju alternativet till att få till en riktigt kraftig bokeh, att man måste hosta upp en sisådär 70-100tkr (finns ju billigare alternativ, men om man tänker nypris). Och om man skulle lyckas få till en oskärpa som ser naturlig ut så tänker jag att det är mer ett tekniskt ingrepp än ett konstnärligt? Man löser ett problem som kameran + objektivet inte fixar. Lite i stil med att man ökar det dynamiska omfånget genom HDR manipulering.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bokeh

Det behöver inte vara alternativet, men underlättar ofta med långa tele som har stor bländare. Fast t.ex. Tamrons 90/2,8, makroobjektiv, är utmärkt för ändamålet också och går säkert att få för under 3000 kr.

Oavsett, tillbaka till din fråga. Den har behandlats indirekt i en annan tråd nyligen här, om "småfusk" vid naturfoto.