Annons

Bounser

Produkter
(logga in för att koppla)

Jordgubben

Ny medlem
Hejsan!
Är det någon som har erfarenhet av såkallade bounsers? är dom värda 300? Och är det sant att man inte får röda ögon om man riktar blixten in i ögonvinkel på några meters håll?
Tacksam för svar.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Menar du sån där OmniBounce man sätter på blixthuvudet? Den mjukar upp ljuset lite. 300 pix är den säkert värd.

Röda ögon får du ändå om det är för mörkt, blixten för nära optiken eller för långt fotograferingsavstånd.
 

acke

Avslutat medlemskap
Lågbudgetfotografen fixar lätt sin egen OmniBounce genom att skära loss botten från en lagom stor vit plastbehållare. (Jag tog en liten Ilford fixbehållare.)
Fästes med kardborrband eller gummisnodd på blixthuvudet.
 

gunte

Aktiv medlem
Värd och värd ? En bouncer är egentligen inget mer än en ljusspridare/dämpare !!..Du kan tillverka en själv..Antingen med hjälp av en lämplig liten plastburk,eller tunn plastskiva.
mvh/gunte..
 
Jag använder bouncer när jag använder blixten som upplättningsblixt. Det ger ett mjukare ljus.

Ett tips till er som har en fast blixt på kameran och vill undvika röda ögon. Ta en pappersnäsduk. En såndär med många lager papper och som säljs i tiopack med plast runt. Dela på lagrerna och ta ett lager och tejpa det framför blixten. Sätt tejpen vid sidorna och inte över själva blixten. Sitter det någon slags "blixtbätare" bredvid bixten så undvik att sätta något framför den.
 

ErikB

Aktiv medlem
OmniBounce dyr men bra

Det är hutlöst med 300 för en plastbit MEN den gör stor nytta!

En viktig detalj är att omnibouncern sticker ut ett par centimeter från blixten, så att ljuset sprids i alla riktningar.

Rikta blixten snett upp i taket (om det är vitt) så får du både direktljus och reflekterat ljus på motivet, vilket gör att det inte känns som en blixtbild.
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Ett annat tricks är att bara fästa en platt plast/pappersskiva på blixten med tejp/karborre/gummisnodd när man bouncar uppåt. Alltså i position så att lite av ljuset som blixten skickar uppåt studsar framåt. Tror det kallas eyecatcher eller något. Många blixtar har en inbyggd sådan men det är roligare att mecka lite själv. Man kan ju tex ha olika färg på skivans sidor etc.

/ PJ
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag tycker också det är värt pengarna, men något jag skulle vilja framhäva är valet av blixt. Först så köpte jag en förhållandevis billig tredjepartsblixt som jag inte kan påminna mig om att jag har tagit en enda bra bild med. Antagligen för att den var så krånglig att ställa in. För ett litet tag sedan köpte en begagnad orginalblixt som jag redan är nöjd med. Den exponerar och strålar ut precis som man förväntar sig. På den förra blixten hade inga bouncrar i världen kunnat rädda bilderna då den var som rena atomexplosionen när den fyrade av.

/Maverick
 

Lennart

Ny medlem
I början tyckte jag OmniBounce var aldeles för dyr, men sedan en kompis köpt en blev jag övertygad att den ÄR väl värd sina pengar. Inte nog med att den ger ett underbart ljus, den tecknar ut ett 24mm objektiv med råge.
Mitt råd blir KÖP DEN!!
/Lennart
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Bouncern värd sitt pris

Hej!

En bouncer är mycket väl värd sitt pris. Den skapar ett mycket finare ljus när man använder blixt. Fördelen med att köpa en är att man får en bouncer med kvalité. Visst är det bra att göra sin egen men trots allt är en original framtagen för att ge bästa möjliga förutsättningar. Till den SB-24 jag brukar använda har den varit till stor nytta, speciellt när man plåtar bröllop. Borta är de slagskuggor man ibland kunde få innan jag använde bouncer.
Tille
 

Helena

Aktiv medlem
Bra grejj är att ha några olikfärgare plaststycken och gummiband att fästa över bouncern för att få olika toner!
 

matknu

Aktiv medlem
Bounceryta

Jag undrar hur storleken på bouncerytan och avståndet mellan blixten och densamma påverkar resultatet. Tex om jag gör en kartongstrut i 45 graders vinkel eller mer som ger en bounceryta om kanske 40*40 cm. Har någon testat det och jämfört men en liten omnibounce? I samband med detta undrar jag om någon har bra tips på hur man får blixtljuset riktat extremt smalt (typ fyra av blixten i ett långt rör). Jag ska nog testa lite själv men det vore geschwinnt om någon hade testat något liknande.
:)Mats
 
ANNONS