Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda själv & filmframkallning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Funderar på o börja ladda film själv.

Dvs köpa råfilm och en fimlladdare, men e lite osäker om man tjänar ngt på det.

Känner ingen i bekantskapskretsen man kan kika med heller.

Ngn som håller på?



Fråga2: Har hallt på en del i mörkrummet och pulat med förstoringsbiten en del, men aldrig "vågat" ge mig in på det där med att framkalla filmen själv, blivit lite avskräckt bla från farsan som sagt att det e ett rent helvete att få det att bli rätt.

E det så svårt att fixa det, eller e det ngt man borde testa?
 

Helena

Aktiv medlem
Jag laddar filmen själv och har två olika sorters laddare... Kan rekomendera hansa filmladdare då den är väldigt enkel att använda...
Man tjänar in pengarna i längden fast det gäller juh att man använder upp filmen innan bäst före datumet...

Att framkalla filmen är inte alls svårt... det svåra är att få rutin i det hela.
Jag tycker bara att det är mysigt att stå och soppa filmen...
Har du ingen stans som du kan hänga upp filmen dammfritt så vet jag dock inte om jag kan rekomendera att framkalla själv...
 

Sumpen

Aktiv medlem
Laddar också filmen själv. Har en laddare med 400ASA och en med mer lågkänslig film 50-100ASA. Funderar på en laddare till för dia.

Fördelen är att jag alltid har film hemma, samt att jag inte behöver köpa en 36-bilders rulle. Vill jag kan jag spola upp några 10-bilders rullar som jag kan ge en särskild framkallning (under- och överframkalla) om jag så önskar.

Soppa filmen gör jag i köket. Tar lite tid, är inte alltid det roligaste, men är ett viktigt arbete då det är i negativet som originalet finns och som bestämmer mycket av hur kopian blir.

God natt på er!
 

Helena

Aktiv medlem
Vilka filmer finns som 30 meters rullar???
Väntar fortfarande på att Ilford SFX ska få bli på rulle...
 

accipiter

Aktiv medlem
Tobbe!
En lågprisfirma tar ca 33 :- för en Tri-X 135/36
En 30 m-rulle kostar ca 420:- och räcker till
drygt 19 filmer. Du tjänar alltså ca en tia per film. Det blir 190:-. Bra timpenning m a o!
Jag laddar filmerna utan laddare - fäster filmen i ett par små spikar som passar i perforeringen och drar ut filmen till en tejpbit 165 cm bort och river av den där samt lindar upp den på spolen och stoppar allt i kassetten. Snabbt, elegant och repfritt!

Helena har helt rätt förstås. Det är inte svårt att framkalla film. Rutinen som krävs:
Ladda dosan rätt (träna på kasserad film), hålla temperaturen, hålla tiden och vicka dosan lika mycket varje gång allt enligt bruksanvisningen.
Det är när man ändrar än det ena än det andra eller flera saker på en gång som det med tiden går åt pepparn.
 

Mira

Aktiv medlem
Vilken hållbarhet är det på en 30-m film?

Är det svårt att ladda laddaren - är det lika krångligt som att ladda filmkassetten direkt (enligt Ragnars metod)?

Tobbe:
Jag framkallade mitt första negativ hemma för ett par veckor sen - det gick bra, inga större problem. Bara man har bra plats att stå och "kladda" på...

Hädanefter kommer jag alltid att göra det själv - det är faktiskt rätt kul när man lyckas!
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Vilken hållbarhet är det på en 30-m film?

Är det svårt att ladda laddaren - är det lika krångligt som att ladda filmkassetten direkt (enligt Ragnars metod)?

Tobbe:
Jag framkallade mitt första negativ hemma för ett par veckor sen - det gick bra, inga större problem. Bara man har bra plats att stå och "kladda" på...

Hädanefter kommer jag alltid att göra det själv - det är faktiskt rätt kul när man lyckas!
Jag hade faktiskt jätteproblem första gången jag laddade min laddare... Fast sedan så lärde jag mig att det är bäst att glida in med änden först och sedan släppa ner rullen i laddaren...

Fördelen med att ladda med dosa är att man kan göra det överallt i ljust rum... och så minskar man kontakten med filmen... alltså man får mindre fingeravtryck och damm på den...

När jag framkallar film så kör jag dunk en två tre dunk :)
Det ger lite småkontrastiga negg :)
 

Festfotografen

Aktiv medlem
1 Jag har i stort sett sluta ladda filmen själv.
Brukar istället köpa på mig ett antal rullar när det är kamanjpris (nu senast 25:-/36a tri-x )
annars är inte filman allt för dyr.
Fördelen att ladda film är ju som sumpen påpekade att man kan ladda rullar med mindre film i.

2 att framkalla film är inte alls så svårt och resultatet blir oftast bättre än om du lämnar det till ett amatörlabb som inte vet hur filmen är exponerad.
 

Mira

Aktiv medlem
Helena:

När man laddar laddaren måste man väl vara i total mörker?

Vad menar du med "dunk 1-2-3 dunk" - menar du innan man agiterar, precis efter man hällt på vätskan?

Örjan:
Var köper du filmen?
 

Helena

Aktiv medlem
Mira skrev:
Helena:

När man laddar laddaren måste man väl vara i total mörker?

Vad menar du med "dunk 1-2-3 dunk" - menar du innan man agiterar, precis efter man hällt på vätskan?

Örjan:
Var köper du filmen?
Jo när man laddar själva filmen i filmladdningsdosan så är det juh i mörker... sedan så kan du ladda resten i ljus...

Mitt dunk vända1 vända2 vända3 dunk är min agitering var 30 sek :p Tar 7 sekunder sammanlagt :)
 
ANNONS