Annons

Kopiera bilder till hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

micke_j

Aktiv medlem
Hej,

Har ett litet tips till er som kopierar över era digitala bilder från kameran till datorn.

När man stoppar in USB kabeln i slår på kameran så kommer det ju default upp en rutan i Windows XP som frågar vad man vill göra, enligt följande:

http://hem.bredband.net/difference/pics/extra/bild.jpg

Jag har alltid valt alternativ fyra och manuellt kopierat mina bilder till hårddisk. För skojs skull tänkte jag att jag skulle testa alternativ tre, och det fungeramde mycket smidigt. Det enda som jag först upptäckte var lite negativt var att filnamnen inte följde med bilderna från kameran, vilket är dåligt, det vill jag att de ska. Men sen när jag tittade på originalbilderna i ACDSee (utzoomade för att få plats med hela bilden) upptäckte jag att de bilder som jag kopierat till hårddisken med alternativ tre var något skarpare OCH (mycket) kantiga i konturerna. Bilderna är tagna i macro-läge och ska därmed vara relativt oskarpa i stora delar såklart.

Så ett tips verkar vara att INTE använda sig av detta alternativ tre.

Möjligen någon mer som upptäckt detta?
 

ormestad

Aktiv medlem
Wizards kan vara ett otyg... Kolla så att du inte har nån inställning så att bilderna automatiskt förminskas eller på annat sätt förändras.
 

micke_j

Aktiv medlem
Hehe, jo :) Men jag föredrar att dra dem manuellt :)

En annan sak, i instruktionsboken till kameran står att man ska använda programvaran som kommer med kamrean fö ratt kopiera bilder till hddn annars man minneskortet skadads har jag för mig det stod. Det lär väl bara vara för att man SKA anvönda sig av deras egen programvara va?
 

mill

Aktiv medlem
prova detta om ni kör winxp:

* stoppa in din kamera så att den dyker upp som en enhet i utforskaren.
* högerklicka, välj egenskaper/properties, välj fliken events (heter väl händelser på sv)
* välj det nedersta alternativet
* kryssa i rutorna nedanför och sätt en sökväg, tex skrivbordet eller där ni har era andra bilder

när ni nu stoppar i kameran nästa gång så kopierar den alla bilder till en katalog på skrivbordet med dagens datum samt raderar bilderna från minneskortet. smidigt!

jag tror inte den konverterar om bilderna utan kopierar dem direkt.
 

micke_j

Aktiv medlem
Hmmm, hittar det inte. Men det verkar lite som om det är ngt likande det som jag beskrev högst upp. O det verkar ju förstöra bilderna :(
 

Estethia

Aktiv medlem
mill skrev:

när ni nu stoppar i kameran nästa gång så kopierar den alla bilder till en katalog på skrivbordet med dagens datum samt raderar bilderna från minneskortet. smidigt!
aj aj aj... man ska aldrig radera nånting från kortet förns man är 300% jättesupersäker på att inget gick fel med överföringen av bilderna!
*viftar med fingret*
;o)
 

Estethia

Aktiv medlem
hehe, hoppar billiga kort upp och biter dig om du inte raderar supersnabbt efter att det spottat ur sig bilderna?
*ler*

hehe, nä jag förstår.
billiga kort skapar skepsis.
men där tycker jag nog isf man bör ha ännu större noggranhet när man kollar så att allt blev rätt innan man formaterar kortet. och att man bara formaterar i kameran och inte i datorn.
många får strul efter att ha formaterat nån annanstans än i kameran.
 

micke_j

Aktiv medlem
Jag formaterar nästan alltid mina kort i kameran med kamerans formateringsfunktion. Det är helt rätt att göra så va?

Men det där om att använda deras programvara för att flytta bilder til ldatorn för att inte riskera problem, det är bara snack va?
 

mill

Aktiv medlem
ja typ så christel :)

nej det hände en gång för länge sedan att minneskortet blev korrupt. det var lite halvviktiga bilder också. minns inte vilket märke det var, men deras support var dålig iaf och svarade inte alls, så efter det är jag noggrann!

ang formatering så tror jag inte man behöver formatera det varje gång och att det räcker med att "radera" dem. observera TROR :)

men man får göra som man vill :)

jag tycker nog man borde göra backup från hårddiskar istället. de går med ganska stor sannolikhet alltid sönder, frågan är bara när. jag är sämst på backup.
 

mill

Aktiv medlem
ang att komprimera bilder så är det alltför många som tar in sina bilder via ngt redigeringsprogram, t ex photoshop, och sedan sparar ner dem i jpeg-format. bilderna är för det mesta redan komprimerade i jpeg, så det blir att de komprimeras två gånger, helt i onödan. resultatet blir såklart att bildkvalitén försämras.
 

Estethia

Aktiv medlem
mill skrev:
ang formatering så tror jag inte man behöver formatera det varje gång och att det räcker med att "radera" dem. observera TROR :)
man kommer allt eftersom lämna "rester" kvar på kortet om man bara raderar. alltså blir det mindre och mindre plats kvar på kortet om man inte formaterar.
dessutom går ju en formatering mycket snabbare så jag förstår inte varför man aktar sig för formatering.
jag har inte fått svart på vitt varför man ska formatera, däremot har jag hört från flera andra yrkesfotografer att de anser det som bäst med att formatera.
själv tycker jag det är bra för att det tar bort alla mappar och ting som tar plats och går mycket snabbare.

bästa investeringen är att köpa högkvalitativa och lagom stora minneskort.
plåtar man mycket raw så bör man köpa mer minne än om man mest tänker plåta jpg.
 

Estethia

Aktiv medlem
DIFference skrev:
Jag formaterar nästan alltid mina kort i kameran med kamerans formateringsfunktion. Det är helt rätt att göra så va?

Men det där om att använda deras programvara för att flytta bilder til ldatorn för att inte riskera problem, det är bara snack va?
ja, jag anser iaf att det är helt rätt gjort att formatera i kameran.

skulle tro att det bara är snack ja, men själv föredrar jag faktiskt kamerans medföljande programvara därför att jag har mycket större kontroll över filnamnen och behöver bara en knapptryckning för varje laddning för att allt ska bli rätt på en gång.
jag vill tex att bilderna ska läggas i en mapp med dagens datum och att filerna ska få det datum då de togs, samt nummer.
läser jag bara över bilderna med enkel kortläsare eller via xp så finns ingen vettig info med i filnamnen längre och jag måste döpa om. dock måste jag kika i exif ifall jag plåtat bilder under flera dagar på samma kortladdning, för att se vicka datum bilderna togs.
allt det där sköter nikons programvara automatiskt efter en första inställning av mig.
en entertryckning räcker alltså i fortsättningen, och jag har blivit lat av det och tänker fortsätta så. ;o)
 

Guffa

Aktiv medlem
Jag använder alltid denna wizard för att flytta bildera från kameran till hårddisken, alternativ tre alltså. Jag byter namn på alla bilder ändå, så jag saknar inte originalnamnet som kameran ger bilderna.

Naturligtvis ändras inte filerna av att använda denna metod. Filerna kopieras rakt av till hårddisken utan några modifieringar (annat än filnamnet).

Ifall du ser några kantigheter i ACDSee så beror det på hur du har zoomat bilden. Titta på bilden i 100% förstoring ifall du ska titta på hur pixlarna ser ut.
 

Finland

Aktiv medlem
DIFference skrev:
Hej,

Har ett litet tips till er som kopierar över era digitala bilder från kameran till datorn.

När man stoppar in USB kabeln i slår på kameran så kommer det ju default upp en rutan i Windows XP som frågar vad man vill göra, enligt följande:

Vad är XP för något?

Ilkka
 

Guffa

Aktiv medlem
mill skrev:
ang formatering så tror jag inte man behöver formatera det varje gång och att det räcker med att "radera" dem. observera TROR :)
Det stämmer, man behöver inte formattera varje gång, men det är bra att göra med jämna mellanrum.

Jag formatterade just mitt minneskort. Det var nog flera månader sedan sist. Det var 96 kiB utrymme som frigjordes, så det är inte så stora mängder data det handlar om.

men man får göra som man vill :)
Precis. Ifall man litar mer på ett nyformatterat kort så ska man naturligtvis formattera. Att lita på sin utrustning handlar mer om vad man tror att den klarar, än vad fysikens lagar säger att den klarar. :)
 

dovearea

Avslutat medlemskap
Jag har oxå alltid använt Windows XP's guide för att ladda in bilderna från min D100. Jag tycker det funkar mycket smidigt och jag byter alltid namn på bilderna. Alltså laddas bilderna in och får det namn jag vill att de ska ha på samma gång. Mycket smidigt enligt mig.

Dock blev jag lite orolig över att det skulle ge någon slags kvalitétsförlust, trots att jag aldrig märkt av någon, så jag gjorde ett experiement och laddade in några bilder jag tog på jobbet tidigare idag.

Jag laddade in samma bilder på två olika sätt. Först genom att bara dra dem från kameran till hårdisken, efter det genom att ladda in dem med hjälp av guiden.

Efter detta lade jag bilderna på varandra i varsit lager i Photoshop och jämförde, jag såg absolut ingen skillnad på bilderna. Man kan alltså lugnt använda Windows egen guide enligt mitt snabba experiment.

Dessutom, jag har inte ens brytt mig om att installera Nikons egna programvara (Nikon Wiew heter det väl?) då jag alltid tyckt detta sätt varit smidigast.
 

Estethia

Aktiv medlem
Guffa skrev:
Jag formatterade just mitt minneskort. Det var nog flera månader sedan sist. Det var 96 kiB utrymme som frigjordes, så det är inte så stora mängder data det handlar om.
jag undrar dock vad som är skillnaden när jag läser om folk som har exakt likadan kamera som jag och exakt likadant kort, och får med exakt samma inställningar plats med betydligt färre bilder på ett tomt kort.

jag läser om folk som får plats med upp till 7-10 bilder färre än mig i formatet okomprimerad raw på tomt kort.
nåt annorlunda måste dom ju göra än mig, och det första jag funtat på är att dom måste skippat formateringen.
eller?
*förvirrad*
 
ANNONS