Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begränsa antalet bilder/album

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hejsan

Jag tycker att det borde finnas någon begränsning i antalet bilder man får ladda upp. Redan nu är det svårt att hänga med. Jag har varit/är flitig besökare på foto.no och är väl lite präglad därifrån. På foto.no finns en begräsning på 3 bilder under en 7 dagars period. Jag tycker det är OK. Nu är väl inte tanken att fotosidan.se ska se likadan ut som foto.no, den ska väl bli ännu bättre :) Man kan plocka det bästa från olika delar av webben.

Hare
Anders
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Bra ide!

Alla ídéer är välkomna och du har helt rätt i att vi inte skall bli ett nytt foto.no. Vi skall bli långt bättre.

Men vi håller just nu på att spana in lite olika sajter för att plocka russinen ur kakan.

Kom gärna med fler bra förslag.

/david
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Radera alla bilder som får lågt betyg.

Ett bra, men kanske lite väl kontroversiellt, sätt att hålla nere antalet bilder och höja standarden i en community som denna vore att automatiskt radera alla bilder som inte klarar en viss betygsgräns. Säg 2.0 i medel eller något. På så sätt får alla en chans att lägga upp sina bilder, men bara de som "är godkända" får ligga kvar.

Ett av problemen med detta är ju att många inte orkar rösta på ointressanta bilder. Kanske kan man göra någon slags kombination av betyg och antalet användare som öppnat bilden och gallra utifrån det?

Jag tror att det är viktigt att på något sätt gallra bort "skräp-bruset" regelbundet. Visst är det kul med många bilder i en foto-community men jag vill inte se ett nytt pixelarea.se. Dessutom så skulle ju ett gallringssystem locka många till att ta bättre bilder och testa vad som håller måttet.

Hur låter detta?

MVH / PJ Utsi
 

kaw

Aktiv medlem
Betyget ska inte styra

En bild med lågt betyg kan ha skapat en intressant diskussion. Jag tycker helt enkelt bilder utan kommentarer ska gallras bort. Det är ju för dessa kommentarer man lägger upp bilder här, annars kan man skapa sin egen webbplats och visa bilder.

En idé vore att på något sätt samla bilder som ska gallras bort så man får en chans att "rädda dem".
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Tveksam till radering

Att radera en viss bild för att den inte fått någon recension kan ju spräcka helheten i en kollektion tex. Och vad säger att den är dålig och borde bort för att den inte inbjudit till kommentarer?

Jag märker att man är återhållsam med att ge riktigt negativ kritik, typ sätta betyg under 3. Vad tror ni det beror på, vill man inte såra? Hur kan man få en mer välbalanserad betygssättning?

En tanke jag hade var att lyfta fram de medlemmar som har ett brett spann på sin betygssättning och som skriver in många kommentarer. Då blir det ju en liten morot att kritisera även dåliga bilder.
 

JoRa

Avslutat medlemskap
Re: Tveksam till radering

clindh skrev:
Att radera en viss bild för att den inte fått någon recension kan ju spräcka helheten i en kollektion tex. Och vad säger att den är dålig och borde bort för att den inte inbjudit till kommentarer?

Jag märker att man är återhållsam med att ge riktigt negativ kritik, typ sätta betyg under 3. Vad tror ni det beror på, vill man inte såra? Hur kan man få en mer välbalanserad betygssättning?

En tanke jag hade var att lyfta fram de medlemmar som har ett brett spann på sin betygssättning och som skriver in många kommentarer. Då blir det ju en liten morot att kritisera även dåliga bilder.
Tjena !!!

Tycker personligen att det är svårt att bedöma en bild vad den har för budskap.
Av den anledningen att fotografen har oftas ett budskap som han/hon vill framföra.
Genom att kanske göra bilden mörkare eller ljusare för att framhäva fotografens budskap.

Tror det bästa är att fråga fotografen vad för budskap bilden har eller vaför han har gjort si och så med bilden och ut i från det bedöma bilden.
Då kanske inte bilden verkar så tokig ändå.

Så det här med att en bild är dålig för en person kanske för en annan person tycker är väldigt bra.

Vad jag tycker ni skulle göra är att ta bort alla bilder som inte håller i tekninsk kvalitet tex suddiga, dåligt skannade osv.
För att genom det, få en mera proffsig sajt.
Även om bilden är jätte bra så förstör den helhets intrycket för hela sjaten och för fotografen fråga också.
Kan inte förstå folk som bar lägger upp bilder som har dålig kvalitet.
Vad är det för mening med det ?
Ett exempel:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=379&pf=65
Vist de är bra bilderna. Men de är ju för suddiga i mitt tycke för att ligga upp på denna sajt, som för övrigt är väldigt bra !!!
Gallra ut de dåliga bilderna å lägg dem på en sida som kanse heter "Så här skall inte bilderna se ut på denna sajt" :).

Bara för att en bild är bra i säg, så tycker jag att man inte skall tumma på den tekniska kvaliteten som fotograf när man lägger upp sina bilder på nätet och för den del även när man visar vanliga bilder.

Jag är kanske för kvalitets medveten vad vet ja ?

MVH !!!
... Jovan !!!
 

BiNo

Aktiv medlem
Ang limit

Ja..det var tur att det kom upp...jag har bara laddat bilder..och oppps idag såg jag att det nog var lite för många...60 stycken..*ler*
Jag håller med att det vore bra med att bara få ha ett visst antal bilder här per person, men man ska ju givetvis då kunna ta bort en bild och lägga till en ny. Förresten, är det någon som vet hur man tar bort en bild? Jag har försökt, men bara lyckats hitta hur jag raderar ett helt album. Jag tycker ung 20 bilder per person vore lagomt, på det sättet blir man också mer nogran med vilka man vill sätta ut.
MvH
Bibi
 

inge

Aktiv medlem
Ta bort en bild

Gå in på din fotosida klicka på den bild du vill ta bort,klicka på redigera,längst ner står radera.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Re: Re: Tveksam till radering

JoRa skrev:

Jag är kanske för kvalitets medveten vad vet ja ?
Just den bilden du tog som exempel tyckte jag var mysig, lite som en målning! För mig får den gärna vara kvar. Allt behöver inte vara en knivskarp avbildning av verkligheten. Men det där är ju väldigt individuellt.

Vi på fotosidan.se varken kan eller vill sitta och rensa bort bilder själva. Bästa sättet att få till rensning är nog att ni medlemmar vågar er på att ge lite negativ kritik också. Varför har ingen "sablat ned" bilden om den är så dålig som du säger? Har man bilder i sitt album med massa negativa kommentarer på tror jag man rensar bort dem själv efter ett tag - -det skulle iallafall jag göra :)
 

BiNo

Aktiv medlem
Funkar inte...

Nu har jag raderat alla mina album, tänkte börja från början, men när jag gör som du skrev i ditt meddlande, så får jag bara upp en ruta där det står att jag lagt upp min gräns, 60 bilder
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fixat

Det var en liten bugg...

Nytt sedan igår är att även bilderna i ett album raderas (om de ej ingår i ett annat album) då man raderar det, om man inte explicit väljer att de skall vara kvar.
 

Mira

Aktiv medlem
Det är väl bättre att sätta en gräns på antal bilder än att man plockar bort suddiga bilder eller bilder utan kommentarer. Suddiga bilder är inte alltid dåliga, ibland kan det t o m förhöja en bild och kommentarer är vi hittills snåla med...

Det är väl lite tråkit (åtminstone för oss nybörjare) att bara bilder med högsta toppkvalitet får vara med... Gör i såfall 2 sajter, en för oss nya och en för proffsen...

Dessutom tycker jag att man liksom försvinner när man inte längre finns med på listan över senast inlagda - och då får man ännu färre kommentarer.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Visst får nybörjare vara med! Hela idéen är ju att kunna utveckla sig som fotograf - vilket betyder att även negativ kritik är positiv, så att säga. Jag lär mig en hel del genom att läsa kommentarer på andras halvrisiga bilder (som är rätt lika mina bilder i kvalitet :)), så även sämre bilder har ett värde. Så någon kvalitetsrensning tror jag knappast vi inför.

Däremot är inte Fotosidan tänkt att vara en sajt där man lägger upp sina familjealbum och låter släkt och vänner kika, det finns andra bra tjänster för tex SnapSend och Yahoo. Det kan vara bra att ha i minnet när man laddar upp.

Jag kommer förbättra möjligheterna att bläddra runt i album och hitta nya bilder, bla en funktion där man lätt kan bläddra sig igenom förra dagens/veckans etc bilder som man inte redan kommenterat.

Kolla också in funktionen att leta bilder per motivkategori.
 

Helena

Aktiv medlem
Ett bättre alternativ är väl att ha en maxmängd bilder som man får lägga upp? Detta gör att personen själv har möjlighet att förbättra sin portfolio utan att behöva känna "jag är inte tillräkligt bra för att leka med dom stora gossarna!"
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det skall inte så att fotosidan.se skall bli en webbplats där man inte vågar ladda upp sina bilder. Alla skall vara med och meningen är att man skall utvecklas som fotograf oavsett nivå. Så ladda upp bilder. Men samtidigt skall man ladda upp bilder som man vill ha kritik på. Laddar man upp för mycket så kanske de försvinner i mängden.

Christer kommer garanterat att bygga lite smarta funktioner som gör det lättare för er medlemmar att hålla koll på vad som hänt.

Vi har ca 20 stycken riktigt bra funktioner som vi kommer att implementera i framtiden (och vi lovar att de kommer att bli riktigt bra!!). Tyvärr er Erik på semester men så snart han är tillbaka som kommer det att hända mer saker (ex i Din profil och bland länkarna).

/david
 

Jimsan

Aktiv medlem
Problemet ligger nog inte i att det strömmar in för mycket bilder utan att folk orkar inte kolla igenom alla album som poppar upp.

Man skulle haft två olika typer av album:
• Ett utställningsalbum där man lägger upp ett begränsat antal (ca 15st) bilder. Detta album inehåller de bilder som man VERKLIGEN vill att folk skall betygsätta.

• Ett eller flera allmänna album där man lägger upp resten av sina bilder som man vill att folk skall se men där det inte spelar någon roll om man får något betyg på bilderna.

På så sätt behöver de som vill recencera era bilder bara titta igenom era utställningsalbum istället för att leta igenom alla album som inehåller blandat bra och dåliga bilder.

Efter ett tag så kan man skifta bilder i utställningsalbumet och det allmäna albumet.
 

sture

Aktiv medlem
Håller med Jimmy m fl! Någon uppdelning bör ske där fotografen kan välja att publicera sina alster antingen på s k "proffssida" eller på den allmänna. Visar det sig att bilden inte "platsar" på p-sidan, genom bedömningen, bör den flyttas ned och då kanske fotografen raderar bilden själv.

Vidare bör bedömingar motiveras och inte bara genom att notera en siffra. Står det bara siffran 1 eller 2 kanske inte fotografen vet vad som inte är tillfyllest.:) sture
 

Helena

Aktiv medlem
man begränsar väl sig själv?

Jag tycker att det är ganska självklart att man begränsar sig... Jag lägger hellre upp fem bra än tjugo halvbra!

Skulle aldrig lägga upp en bild som jag inte är berädd att säga "Den här bilden står jag för, det är jag som är fotografen och med detta meddelar jag min åsikt till andra".

Detta innebär juh dock att endel bilder kan vara rent otekniska men ha en djupare mening...

Kolla på dom gamla krigsfotograferna... Deras bilder var inte så jäkla tekniska men budskapet kom fram...
Det kom fram även när det var fejjkat... Jag har svårt att komma ihåg namn men det var en fotograf som fotograferade en man som sprang nerför en kulle... han blev (trodde vi) skjuten i ryggen och föll samtidigt som han tappade bajonetten...
Efter fotografens död så ville någon ha den bilden uppkopierad och då hittade dom en hel kontaktkarta med den ungemannen som föll... å föll å föll...


Sen så är det juh han som fotograferade napalmbarn som sprang nakna jämsmed militärer någonstans i asien...
Den bilden är oskarp men säger fan så mycket ändå :)

Nu kom jag kanske bort från mängden bilder...
Det jag ville säga är att vill folk visa skit så är det juh det som andra människor förknippar dem med... DVS det är inte till deras fördel...
Så det ligger väl i allas intresse då att begränsa sig? :)
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Robert Capa och Spanska inbörderkriget?!? Jag kar vara långt upp på läktaren men jag har för mig att det var därifrån den bilden var tagen (han som blir skjuten i ryggen).
 
ANNONS