Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp,Bildfel på ca var tredje bild

Produkter
(logga in för att koppla)

rino

Ny medlem
Jag får 2 gulröda (ser ut som ljusskador?) paralella ca 1cm breda skuggränder vertikalt i mitten över en del foton. Jag har en gammal Olympus OM10 som fungerat bra annars i över 20 år. Kan det har varit dåliga batterier då dom tvärdog nyss (har inte framkallat efter detta) som påverkat spegel?? eller är det troliga ett mekaniskt fel...

Tack på förhand (kan skicka fotoprov om någon vill grunda lite mera på problemet).
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
På flera filmer?

Låter som om kameran läcker ljus baktill. För precis så blir det, om du öppnar bakstycket (och kvickt stänger).
 

rino

Ny medlem
Ja 5 st tror jag, jag böt filmlab då jag inte visste vad felet kunde vara först men fick ju samma fel igen så då måste det ju vara kameran.
Om filmen skulle läcka in ljus så borde det väl påverka alla kort?

Hur som helst får jag kolla luckan.
Tack för det snabba svaret!
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det kan ju vara så att den bara läcker lite ströljus och att detta bara syns på de bilder som legat "belysta" när kameran legat mellan fotograferingstillfällena.

Om denna teorin stämmer så borde du kunna lista ut det genom att titta igenom rullen.
 

rino

Ny medlem
Jag har kollat bakstycket och bara hittat en lite grej, det vad jag tror är damskyddet har halkat lite snett. Sen kollade jag igenom sista filmen och det verkar som att problemet uppstår när det är fint väder, alla kort taget samma dag hade fel men bara ett av 5 tagna en annan dag. Kan det inte vara spegeln som hänget sig pga låg batteristatus iaf? jag vet att kameran inte ville visa rätt ljus ibland, t ex mörkt ute visade att det skulle gå med typ bländare 11 och 1000/s! efter ett antal av och på kom den ner på bländare 2,x och 15/s vilket torde vara rätt. Mina batterin var troligen orsaken till detta då kameran heldog under sista filmen som inte är framkallad ännu..
 

acke

Avslutat medlemskap
Jag tror som David att det är bakstycket som läcker ljus. Ev problem med spegeln kan knappast orsaka detta, det finns ju en slutare mellan spegeln och filmen.

Prova att köra några exponeringar i starkt solljus och låt kameran ligga framme i solljuset mellan exponeringarna. Tejpa sen för kanterna på bakstycket med maskeringstejp och ta några bilder till. Ett sånt test borde avslöja om det är bakstycket som läcker.

Mvh/Acke
 
ANNONS