Annons

Vilket klister till fotoalbumet ???

Produkter
(logga in för att koppla)

susanli

Medlem
Håller på att ta itu med alla fotohögar .Jag undrar om någon har tips om vilket klister som passar sig bäst (hållbarhet,billigast,enklast etc.).

Just nu använder jag Fastik som är smidigt att rulla bort om det kommer utanför men det är lite svårt att få till ett tunnt lager, och hur är det med hållbarheten?

Rx lim är väl bra men har för trög flaska..

Tack !! Susanne
 

Helena

Aktiv medlem
Vad heter klistret som finns i en brun glasflaska som är fletigt som man får överallt men som är ett jäkla bra lim? Är det det du redan använder?

Dubbelhäftande duttar är annars ganska bra...
 

susanli

Medlem
Ja, just det Fastik heter det.

Man fastnar lätt i fotoalbumet själv men som tur kommer man loss snabbt. Det torkar även snabbt och blir segt som bara den- de skulle komma på nån bättre flaska/borste... Man kan köpa stora refiller (1 liter) i fotoaffärer, så då borde det vara bra hållbarhet hoppas jag.
 

Helena

Aktiv medlem
Fortsätt med det vettja! Jag använder en vanlig (ganska hård) pensel till det... då funkar det bättre...
 

acke

Avslutat medlemskap
Problemet med Fastik "gummiklister" (om det är samma recept nu som när jag använde det för några år sen) är väl att det är lösningsmedelsbaserat. Det har en stinkande, bensinaktig lukt. Knappast miljövänligt och knappast hälsosamt att andas in, misstänker jag.

Finns det inga lösningsmedelsfria alternativ?

För alla vi fotografer strävar väl efter att vara miljövänliga?:rolleyes:
 

Mira

Aktiv medlem
Jag hittade själv en bra lösning nyligen, men så klistrar jag inte in så mycket...
Fotohörn - ett i varje hörn som du sen sticker in bilden i, alltså kan du lätt plocka ur dom oxå!

Kanske blir dyrt i längden och det är lite mer jobb med det - men bra om man vill plocka ur bilderna lätt (kan man få loss klistret om man vill?)
 

susanli

Medlem
Du har rätt Ulf !
Fy skäms på mig !
Jag håller verkligen med dig. Hör av dig om du kommer på något miljövänligt lim !
 

Jennys

Medlem
Fotohörn är inte bra, för bilderna sticker sin kos och sen torkar hörnen och sticker också... Det finns dubbelhäftande tejp som alternativ också, om man vill slippa kladdigt klister. Fast fråga Helena först, för om hon också använde det när hon var fem går det kanske inte heller att ha?
 

acke

Avslutat medlemskap
Fler idéer...

Jag har hört talas om att det finns fotoklister i sprayburk som man helt enkelt sprayar på bildens baksida. Vet någon mer om detta? Är det bra? Är det miljövänligt?

Seriösa ramningsbutiker brukar montera bilder i passepartouter med speciella syrafria pappersremsor belagda med nåt vattenlösligt lim. Limmet lär vara skonsamt mot bilderna. Man blöter remsorna mot en våt svamp och monterar. Jag har sett både enkelhäftande och dubbelhäftande varianter. Kanske kan man använda nåt liknade för att montera bilder i album?
 

Helena

Aktiv medlem
Spraymound kladdar överallt... luktar skitilla (kasst för miljön osv)
ingen höjdare men bra för att montera snabbt och bra :)
 

Robert_Vallentuna

Aktiv medlem
Scotch, Herma mfl har bra "dispensrar" med lim som man rullar på. Finns både premanent och sådan som går att rulla av. Hermas vet jag är syrafria.
 

fredrikru

Aktiv medlem
Vilket klister är mest skonsamt för bilderna?

Är det någon som andvänder lim och vet resultatet efter 30år?

Själv har jag tidigare kört plastfickor men när jag nu nästan alltid kör 13x18 så funkar inte det längre.

Miljöaspekter på lim. Det är rätt många som silar mygg och sväljer elefanter. Min kollega tjatade alltid om miljön och hur viktigt det är men körde omkring i gammal 740 utan katalysator och ingen motorvärmare. Vågar inte tänka på hur mycket skit den bilen släppte ut när han kallstartade den varje morgon. Fast denna debatt hör nog hemma i annat forum.

Mvh
Fredrik
 

Benganbus

Aktiv medlem
susanli skrev:
Håller på att ta itu med alla fotohögar .Jag undrar om någon har tips om vilket klister som passar sig bäst (hållbarhet,billigast,enklast etc.).

Just nu använder jag Fastik som är smidigt att rulla bort om det kommer utanför men det är lite svårt att få till ett tunnt lager, och hur är det med hållbarheten?

Rx lim är väl bra men har för trög flaska..

Tack !! Susanne


Använder Herma, Photo stickers..
små dubbelhäftande 12x17 mm..

"Self-sdhesive double-sided stickers for the permanent mounting of photos, receipts ?
cuttings..."

Sitter på en rulle...

Har faktiskt även haft dom för tillfälliga upphängningar av större bilder i visningslokal...

Dom håller fast bilden i en två/tre veckor, sedan måste man kolla! ;)

Men till ett album, där bör dom funka utmärkt!
 

Mio L.

Aktiv medlem
Funkar det att montera större bilder med tejppistol?

Typ en 40x50 som ska monteras på bakgrundkartong och sedan en passepartout...

Skulle det funka eller släpper det efter ett tag?

Skulle vara super, är så förgrymmat trött på detta spraylim...
 

peter_wahlström

Aktiv medlem
Re: Skotch 3M ATG

Kör också med denna... det finns inget alternativ om du ska montera snabbt, enkelt och stora kvantiteter. Sagolikt bra som gör livet som fotograf värt att leva.

Glöm allt vad lim, klister och duttar heter. Köp en sån här om du ska montera foto! ;o)

(nej, jag är ingen återförsäljare, även om det låter så.. hehe)

Mvh /Peter
 
ANNONS