Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-15, 23:59
c.hilli

Helmetrock skrev: Nu har jag kikat på dina bilder och en sak la jag märke till. Det finns en bild som inte är direkt oskarp, den med muren med porten i. Det är den enda bilden där du inte har avsevärt längre slutartid än man räknar med att kunna handhålla med tanke på brännvidden. Om du hade VR aktiverat borde det inte vara så illa som det är, men hade du VR av kan det vara en orsak. Å andra sidan är den bilden på mycket närmre håll än de andra så det kan ju bero på att felet beror på avståndet också.

Jag tycker inte att det ser ut som typisk rörelseoskärpa, men för att vara säker på det kan du ju till exempel ta en serie med bilder med stativ. Använd LV inzoomat och ställ in skärpan manuellt, så kan du undvika både rörelseoskärpa och felfokusering från kamerans sida.
Hej.

Brukar faktiskt inte ha rörelseoskärpa i mina bilder. Kan hända ibland, men mycket sällan.
VR var aktiverat. Den bilden med "muren" är väl den som är skarpast, men jag är ändå inte nöjd med den skärpan heller. Bättre ska kameran kunna åstadkomma. Muren är tagen med 1/80 och bländare 9, vad jag kan se. Jag klarar på frihand längre tider än så.
Kör jag helt manuellt även med fokuseringen har jag inte i VR aktiverat. Är ju uppfostrad i den "gamla" skolan, där man kör allt manuellt, men ville testa hur det var med att "antiskak" objektiv (VR)som alla snackar om, dock märker jag ingen skillnad.

Har stativ, Manfrotto, men har eg. aldrig använt det, utom vid mycket speciella tillfällen. När jag är ute och plåtar, så använder jag inte stativ. Har i nästan aldrig gjort det.

Brukar också rätt ofta ställa in skärpan manuellt, men jag ville bara testa vissa delar av kameran nu när jag hämtade den.

Har lagt till 2 bilder, båda tagna med min D50 med (ett äldre) Sigma 70-300, på fri hand. och med auto-inställningar. Bilderna är helt oredigerade. Den sista bilden tagen sent på kvällen. Det är iaf enligt mig stor skillnad i kvalitén mellan bilderna/kamerorna?

Ska testa den igen i morgon, men men..ska iaf iväg med den på tisdag till Expert.

Tack för dina synpunkter.

/chi