Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-25, 20:51
Photocon

fishnose skrev: En fråga till de tekniskt kunniga:

Om man med en D800 ska ta bilder i en 'light challenged' situation, och tvingas gå upp till ska vi säga ISO 6400 (exempel: konsert där man INTE kan använda blixt), ska man ha High ISO NR på och hur mycket (High/Norm/Low)? Eller Off?

Var någonstans i kedjan är det bäst att arbeta med bruset? (utgår förstås från RAW)
Som tidigare sagts: Den NR som ställs in i menyn följer inte med rawfilen, men kan ge rawkonverteraren "order" om att lägga den default i konverteraren om man nu ställt in high iso NR.
Då får man klicka borft den förinställda NR i konverteraren. Detta händer ofta om man använder en dedicerad konverterare för just den specifika kameratypen. Sker inte in LR eller ACR, men händer med exempelvis Sonys konverterare och som jag kommer ihåg de första versionerna av Capture NX för Nikon.
Blir osäker här när jag skriver om NX för det var längesedan jag använde det programmet (5 år). Någon som vet får väl korrigera mig om jag har fel.

I Canons DPP följer skärpan med rawfilen. I alla 3 fallen kan man i konverteraren bocka bort medföljande parametrar och ge dem nollvärde eller andra värden

Normalt ska alltså inte NR-inställningen per automatik "smitta" rawfilen. Alla parametrar man ställer in som NR, skärpa, kontrast, D-lightning mm är till för jpegfilens utseende.

Enl min bestämda åsikt är det bäst att arbeta med bruset nära slutet av kedjan. Ska bilden skalas ned tycker jag eventuell NR måste komma efter nedskalning.

I princip gör jag ev NR sist i kedjan eftersom skärpning påverkar bruset.

//Lennart