Visa ett inlägg
Gammal 2012-05-26, 13:01
genkakuzai

Photocon skrev: Bengt!

Din lite filosofiska betraktelse känns inte alls fel i sammanhanget. Nu är det väl så att i renodlade tekniktrådar så kommer kommer själva BILDEN och BILDTÄNKADET med allt vad som tillhör den ädla konsten att fotografera bort. Precis som efterbehandling av bilder.

Dessa faktorer är ju de viktigaste i bildkapandet. Ska man ta del i sådana diskussioner så finns ju andra trådar än tekniktrådar som är väldigt inriktade på just prylar.

Som gammal rockmusiker ( med hyfsad kompetens) kan jag dra en parallell. Jag kan stå och spela på en custombyggd Stratocaster eller Les Paul och tycka att det låter helt okej. Sedan kommer en virtuos och spelar på en gammal Danaelectro med dåliga mikrofoner och till stora delar byggd av masonit och fullständigt spela skiten ur mig.

Skiftar vi prylar upptäcker jag att det låter i stort sett likadant med en viss extra spets för virtuosen som fått kvalitetsinstrumenten. Men båda har kvar samma grundljud, attack, vibrato och sustain. Orsak: Ljudet sitter i fingrarna.

Så bristande talang och träning kan nog aldrig ersättas med dyrare och finare instrument fullt ut. Däremot kan viljan att träna upp sig kompensera mycket och lite finare instrument kan underlätta efter att man tagit några fler steg i utvecklingen.

Sedan finns det många proffsmusiker som inte är så skickliga, men har något speciellt i sitt framförande som gör det intressant att lyssna på dem, medan en rad amatörmusiker kanske är skickligare men är s k copycats som inte får med hela känslan trots teknisk skicklighet.

Så i fotografering liksom i musik och andra uttrycksformer gäller det nog att hitta sin egen stil efter sina förutsättningar. Men den dagen man anser sig fullärd är det kört.

Bra utrustning försämrar ju i alla fall inte förutsättningarna, men är underordnade engagemang, passion och känsla, anser jag.

Mvh//Lennart
Mycket mycket bra inlägg, kan bara instämma med varenda ord.