Visa ett inlägg
Gammal 2015-02-19, 19:25
afe

A6000 har redan sjunkit så mycket i nypris att det nästan känns tröstlöst att försöka sälja en begagnad. Jag köpte min i april förra året och den har gått ner 30% i pris sedan dess (jag försöker dock inte sälja min). Hittar man någon som akut behöver pengar skulle jag inte betala över 3 TKr (och några andra som säljer är nog svåra att hitta)

A7 är mycket vanligare på begagnatmarknaden, trots att också den sjunkit väldigt mycket i pris. I det fallet tror jag det kan ha att göra med nyhetens behag av liten FF-camera, och sedan insåg köparen att den inte var så snabb och det finns inte så många objektiv. Nu har det blivit bättre, och kommer bli ännu bättre under året (vad gäller objektivutbudet), men personligen skulle jag aldrig köpa en A7 efter att idag testat A7 II som är mycket bättre rent ergonomiskt - såpass mycket bättre att A7 helt går bort.

Jag tycker också att A6000 är bättre än A7 ergonomiskt beroende på hur knappar och grepp är utformade, och A6000 är också snabbare vilket är bra för gatufoto och dylikt. Enda fördelen för den typen av fotografering jag ser med A7 är att den är bättre i dåligt ljus. A6000 med 35/1,8 OSS är riktigt bra för dylikt, men jag skulle nog ännu hellre vänta på den kommande 28mm f/2 då jag tycker det är en bättre bildvinkel för APS-C (och den blir nog inte heller så dyr).