Visa ett inlägg
Gammal 2016-09-12, 13:18
ajoe

Nu har jag tittat litet på detta.

Batterierna och laddaren har fyra anslutningar, märkta -, S, T och +.

Min X-E2 har bara anslutningar för - och +.

Mäter jag på ett fulladdat batteri (Jupio och Fuji) så har det en polspänning av 8,28 - 8,30 V. Det ligger 100 kohm mellan - och S samt 10 kohm mellan - och T. Håller man batteriet i handen en stund så sjunker det senare värdet sakta och jag menar att det sannolikt ligger ett 10 kohm NTC-motstånd där som temperatursensor.

Vad som finns innanför anslutningen S vet jag inte.

Tittar jag på spänningssatt laddare utan anslutet batteri så ligger det ca +2,3 V på S jämfört med - och ca + 5 V på T samt ingenting på +.

Det är ju ganska simpelt att mäta på dessa fyra terminaler och just nu är samtliga tre batterier jag har knökfulla, men jag ska medvetet köra slut på ett av dem och se exakt vad laddaren gör.

Rimligen så matar inte laddaren på ström förrän lämpliga villkor är uppfyllda.

Någon annan elektroniksnubbe här som har intresse för detta? Jag har inte hittat något vettigt på google, men om vi som är intresserade hjälps åẗ så borde vi ju kunna förstå hur Fuji har tänkt.

Troligen så köper kameratillverkarna batteri/strömförsörjningslösningarna och det är ganska troligt att andra kameratillverkare gör ungefär likadant och det skulle kunna vara bra även att inhämta upplysningar s a s "över gränserna"-

Återkommer...
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Screenshot from 2016-09-12 13:01:48.jpg
Visningar:	82
Storlek:	29.4 KB
ID:	142439