Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-12, 00:26
Sten-Åke Sändh

PMD skrev: Adaptern påverkar väl inte fokuseringens ljudnivå? Det torde vara helt beroende av vilken slags fokuseringsmotor som sitter i objektivet.
Nej så enkelt är det inte. Det är ett samspel. Problemet är att objektivet aldrig hittar sitt jämviktsläge i fokus så den följande AF:en (AF-C) då kommer att jobba hela tiden frenetiskt för att hamna i jämvikt och det låter nästan som ett konstant ljud av en gnistbildning. Det är hemskt i filmerna som blir helt förstörda med AF påslaget. Logiken finns i MC-11 vad jag förstår eftersom det som normalt finns i objektiven förbikopplas och sköts av MC-11 istället.

Det här sker med alla typer av Global Vision objektiv från Sigma med Canon-fattning (har inte testat den för Sigma-fattning). Så det har inte bara med min kombo att göra. Det finns en del på nätet om detta så jag är långtifrån ensam då det här är ett designfel.

Jag vet inte om det går bättre med Canons originalobjektiv men de hanteras ju på lite annat sätt och Sigma kallar dem inkompatibla med MC-11 fast de mycket väl kan fungera med grundläggande AF-funktioner, dock ej allt av AF-funktionalitet som Sony-husen normalt ger med native-objektiv. Så MC-11 funkar långtifrån som en nativelösning. Den är betydligt långsammare och mindre exakt och den har dessa fokuseringsegenheter som helt saknas med nativeglas.