Visa ett inlägg
Gammal 2016-10-12, 15:37
PMD

Tell skrev: Som jag skrev tidigare, så om man vill fota sig t ex ett porträtt och därmed framea sitt objekt på samma sätt (vilket jag antar att dom flesta vill göra) så MÅSTE man flytta sig beroende på vilken brännvidd man har skruvat på, och därmed indirekt så påverkar brännvidden perspektivet.
Njae, man måste inte flytta sig. I många fall vill man kanske det, dock.
Men det är fortfarande flyttandet som påverkar perspektivet och ingenting annat.
Att tala om indirekt påverkan är tämligen vilseledande. Speciellt om man säger det till någon som a priori inte vet hur det ligger till.

För övrigt så skulle jag nog säga att det påverkar även fast man inte flyttar sig. Jag menar, dom linjer man ser genom ett 1000mm-objektiv ter ju sig väldigt parallella och nästan helt ortografiska (heter det så på svenska?), medans dom linjer man ser genom ett 14mm-objektiv är väldigt "perspektiviga". O nu snackar jag som ren upplevelse vilket är det som är det intressanta här imo.
Prova igen, så kommer du att märka att du minns fel. Ta bilder på samma motiv med olika brännvidder och stå kvar på samma plats.