Visa ett inlägg
Gammal 2019-01-30, 15:26
mapem

AFJ skrev: Jag gissar att LR känner av att kortet är ett "removable media" som inte är tänkt för permanent lagring och därför inte ger möjligheten att lägga till. Bara min gissning.

Varför har du valt den udda lösningen att ha ett SD-kort som lagring?

Normalt sett är ju ett så pass stort kort som 512 GB rätt så dyrt och du kan få väsentligt mer lagringsutrymme med en USB-ansluten disk för samma peng. Om du har USB 3.0 på datorn kommer också den lösningen sannolikt vara snabbare.

Jag skulle föreslå i prioriteringsordning:

1) Montera en intern disk om man har plats och klarar att hantera en skruvmejsel.

2) USB-ansluten disk.

3) Nätverksansluten disk (NAS)

Vad har du för backuplösning?
Plats för extra intern disk finns inte i min ultrabook. Visst skulle det gå att byta ut SSDn mot en större men det är mycket dyrare och så måste hela operativet och allt annat kopieras över och det käns riskabelt. Usb-ansluten HD var vad jag hade men det är inte så portabelt och smidigt. NAS har jag inte men det skulle bara funka hemma och inte på landet t e x. Jag backar upp regelbundet till två USB-hårddiskar.

Jag fick tag i en Lexar 512 GB SD billigt (rea på Cyberphoto) och tyckte det kunde vara smart. Med DxO PL funkar det, men jag gillar att använda Lr.