Visa ett inlägg
Gammal 2019-06-27, 21:10
AFJ

AndreasJ3 skrev: Jag skulle vilja nyansera en detalj här:

Det enda som riskerar att bli långsamt på grund av att du har ADSL-uppkoppling mot internet och till ditt NAS, är när du öppnar filen och när du sparar den.
Och som jag förstod det, tyckte du att det fungerade fint.

När du väl öppnat filen i t.ex. Photoshop, så ligger den i datorns arbetsminne (RAM-minne) samt på datorns hårddisk (diskbaserat "cache-minne"). Medan du arbetar med filen spelar det ingen roll att du har ADSL.
Jag tror det råder förvirring här.

Ingen kan väl på fullt allvar föreslå att man skall ha åtkomst till sina RAW-filer över en ADSL-uppkoppling. Det blir ju hur segt som helst!

Om filerna ligger på en NAS är förstås tanken att åtkomsten sker via det interna nätverket. Detta bör enligt min mening definitivt vara trådat för rimliga prestanda.

Det som "ställer till det" för TS är att eftersom hon har ADSL-uppkoppling blir det besvärligt att ha en moln-backup. Jag kör t ex Crash-plan och bytte nyligen dator. Jag lät göra en helt ny backup. Det tog nästan en vecka - och då sitter jag på en hyfsat snabb fiberuppkoppling. Att köra backupen över ADSL är för segt enligt min mening. Det tar helt enkelt för lång tid från det att nya filer har tillkommit på datorn tills de är säkerhetskopierade.