Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-04, 08:59
Heimerdinger

Spännande att se så många Canon och Sony-"FanBoys" som smyger runt i forumdelen för Nikons Kameror.

Jag har nog aldrig satt min fot i Canon eller Sonys forumavdelningar :)

Jag har aldrig lyckats få godtagbara resultat med någon annan inställning än Release priority och En fokuspunkt som jag själv flyttar med tummen.

Focus priority tycker aldrig att fokuseringen är bra nog för att kunna trycka av även om jag som fotograf är helt nöjd.

Att använda fler än en punkt gör att antingen är allt skarpt eller så är inget skarpt alls.

Har prövat flera olika kameror i butik och på mässor som erbjuder så kallade ansiktes igenkänning eller ögon "tracking" även tekniker som ska kunna känna av om en modell ler innan bilden tas men har aldrig varit med om att resultatet i praktiken varit lika bra som det beskrivits teoretiskt.

Jag är nog ganska konservativ med vad jag anser är snyggast och bäst men exempelvis landskap och porträtt så fokuserar jag alltid manuellt, där ser jag inget behov av autofokus alls.

Jag jobbar inte med sport men jag kan förstå att det är där "3D-Tracking" osv verkligen kan behövas.

När jag jobbar på mässor eller andra miljöer där avståndet mellan mig och modellerna varierar kraftigt mellan bilderna så använder jag autofokus men det är nog det enda tillfället där jag tycker att AF trumpar Manuell.