Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-04, 18:27
Flash Gordon

apersson850 skrev: Jag smyger inte i olika avdelningar. Jag kastar ett öga på "senaste inlägg" och tittar på det som verkar intressant (i rubriken), oavsett var det då råkar ligga.

Den här frågeställningen är dessutom inte något som bara gäller de som använder Nikonkameror, utan är relevant för alla.

Manuell fokusering på normala mattskivor i kameror med autofokus fungerar inte speciellt bra, eftersom skivorna inte visar fokus med större noggrannhet än motsvarande skärpedjupet vid f/4 ungerfär. Lite mer intresserade fotografer har ofta tillgång till optik med bättre största bländaröppning än så.
Då får man köra live view eller spegellöst eller byta mattskiva (fast då fungerar den sällan bra när optik med f/4 eller f/5,6 kommer på).
Håller helt med. Det är inte så många som vet hur en dSLR fungerar att fokusera manuellt. Vill nog påstå att det är betydligt mer risk för bom än träff om man försöker med en 85/1,2. Precis som du nämner är den optiska sökaren inte gjord för detta.

Däremot går det bra på en EVF där man oftast också kan förstora bilden och se om man har skärpa. Detsamma gäller förstås live view för det fungerar på ungefär samma sätt.

Den finns en snobbism att man skall hantera saker manuellt. Själv struntar jag helt i det. För min del är det att få till bilden som räknas. Därför får man välja bland sina möjligheter beroende på motiv.
För att veta vad man skall använda måste man ha en hel del kunskap och erfarenhet.

Våra AF-C möjligheter i en modern dSLR är så många att man nog kan skriva en bok om det. Det är en vetenskap vilken modell och inställning man skall välja i olika situationer.

Föredrar faktiskt min gamla 1D MKIIN. Den hade bara en model. Fast lyckades man hålla punkten hyfsat på motivet så blev det oftast bra.

Detta ämne är ganska generellt och inte särskilt kameraberoende.
Det intressanta är väl att Sony verkar vara på väg tillbaka mot detta men med många smarta tillägg för ansiktsfokus, ögonfokus mm.

Tror nog det är rätt väg att gå.

Senast redigerad av Flash Gordon den 2019-07-04 klockan 18:52.