Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-03, 23:56
JohanB4

Hyra Dj till bröllop är billigare än fotograf
Det är intressant ändå att jag kan ta nästan dubbelt så mycket betalt per timme när jag gör ett fotojobb än när jag spelar som Dj på bröllop. Jag vet att många upplever att konkurrensen är hård för oss fotografer. Men ni skulle bara veta hur det är för Djs.
Sedan intåget av den digitala musiken så är ju varenda en DJ och vi ersätts allt oftare av spotify-listor.
När jag fotar tar jag 1200kr/h men som Dj blir det sällan mär än 600kr/h efter att man riggat upp och ner samt betalat kostnader för utrustning.

Jag undrar hur lång tid det tar innan man börjar ersätta fotografen med en entusiast med smart phone och drönare.
Spotify har fullkomligt dödat marknaden för bröllops Dj. Det är enligt mina uppskattningar 2 av 10 bröllop där man idag prioriterar att hyra DJ

Jag som både spelar och fotat kan lätt säga att fotogigg är en picknick i jämförelse med att spela som Dj på bröllop. Energin som går att till att spela skivor bra är 10ggr den som det går när man fotar. Ja.. Ja... Fota är också väldigt krävande om man ska göra det bra. Men det handlar ändå ganska mycket att att finnas där när ögonblicket uppstår. Som Dj skapar man stämingnen och den pressen är stor. Inte många sekunder kan du vila hjärna.

Vad tror ni? Kan ny teknik göra samma sak för oss bröllopsfotografer eller är det konstnärliga och hantverket för svårt för för noviser att bemästra oberoende hjälp av teknik.

Vem vet! Kanske är framtiden att sälja DJ och fotograf i ett paket. Kasta in en saxofonist så är ju kvällen räddad.

Hur stänker ni? Vad tar ni i timmen? Finns det alltid någon som prisar ut sig på marknaden? Vad bordet kosta mest, en duktig DJ eller en duktig fotograf?
Är det fortfarande många där ute som kör svart?
Själva är jag stenhård med att allt ska vara vitt och rätt. Så man har rent mjöl i påsen när skatteverket kommer.

Oj detta blev långt :).

Jag är uppriktigt sugen på att höra svar på tankarna ovan.

// Johan

Senast redigerad av clindh den 2019-10-04 klockan 00:23.