Visa ett inlägg
Gammal 2019-11-17, 23:58
Hujeta

Colonel Bogey skrev: 18mm är en lätt o fin pannkaka, jag använder den mycket! Mitt street photo-objektiv!
Har du några bilder att dela? Misstänker att dina månbilder inte är tagna med pannkakan ;)

SallyIV skrev: 16mm 2,8 är i samma serie som 23 2,0 och 35 2,2 - alla är optiskt inte 100% men i jpg är allt korrigerat.
Och varför köra Fuji och inte jpg utan krångla till det med RAW och efterbehandingsprogram med tillhörande krångel med licenser, lagring, PC-strul?

18mm är synnerligen bra, finns till vettigt pris på Tradera eller FS, ryms i en bröstficka.
14mm är en favorit, men o så stort..
27mm är en annan kul grej, enda problemet är att vid start skjuter objektivet ut några mm och har man det på kamera i trång väska san det gå sönder. Mycket bra street.
Behöver du inte långt så är XC 15-45 klart kul, hittade ett på Cyber för 1 900 :- beg - löjligt billigt.

-J!
Håller med, man klarar sig riktigt långt på Fuji's JPG i mina ögon. Är själv utan program för efterbehandling sen ett par månader, fast jag börjar sakna ett simpelt program bara för grundläggande justering så som att ta bort fläckar.

Tack för din insyn, så jädrarns svårt att bestämma sig. Har ett par månader kvar innan inköp visserligen. Väljer främst mellan 16mm och 18mm, då med mindre bländare. Lite sugen på 23mm F1.4 men då sticker priset iväg så jädrarns mycket. Mig gör det ingenting om de korrigeras med profiler, sålänge slutresultatet är bra. Det är ändå om jag skulle behöva ljusstyrka, men oftast har jag ändå stativ samt att jag har kvar Samyang 12mm F2 om jag vill köra astro...