Visa ett inlägg
Gammal 2007-02-18, 15:31
Makten

Kem skrev:
-Man behöver inte vara elak Martin, det är allt jag säger.
Man behöver inte vara snäll heller, om man inte tycker att det är på sin plats.

-Kanske inte, men är du inte elak så skadar det ju ingen eller hur?
Det beror på om jag då måste undanhålla vad jag har att säga om bilden. Det "skadar" kanske inte, men det hjälper då heller inte.

-Går inte min tanke fram hos dig Martin så vet jag inte vad jag skall säga mer.
Det gör den, men jag håller inte med.

Kijana skrev:
Du undrade var du ger uttryck för förakt. Mitt svar är, fortfarande, nedanstående citat.

Förakt i den meningen att du, under förutsättning att du bara lämnar en syrlig kommentar, bara tar från den fotograf som lagt upp en bild. Värdet i bilden mäts enbart efter din skala om det ger dig något, och gör det inte det så är titten i dina ögon ingenting värt.
Jag är inte nån slags demon som dyker upp från ingenstans och enväldigt meddelar att bilden inte är värd något. Man måste ju kunna förstå att människor tycker olika. Jag meddelar bara min åsikt. Fotografen tycker antagligen annorlunda, precis som andra kommenterande kan göra. Det har absolut inget med förakt att göra.

Förakt är det när man som fotograf och medlem här ber om att få kritik på en bild, och som svar på denna ödmjuka begäran blir nedtrampad av en kritiker som under vackra ord som "ärlig" förklarar att det var "skit, och inget annat än skit". (För tydlighetens skull är det mig veterligen inget verkligt exempel, men det ligger i farans riktning.)
I ovanstående citat framgår det inte att du, Martin, ger något tillbaka till fotografen, annat än en "ärlig" kommentar om att bilden inte var något värt att se eller kritisera. Eller hur?
Förakt är snarare att låta bli att skriva nåt alls i så fall.

Fotografi är mycket. Det kan vara att ta vackra naturbilder, bilder på alla två- och fyrbenta familjemedlemmar, spännande action eller uttryck för hur den egna själen mår. Utan att leta har jag stött på en del sådana bilder här genom åren som handlat om det psykiska välbefinnandet. Men fotografer inom den sista kategorin har visst inte heller här på FS att göra om jag ska tolka Martin rätt, för dessa bilder ska visst gå direkt till utställningar utan att fotografen använder sig av Fotosidan för att vässa det fotografiska uttrycket.
Du tolkar mig väldigt konstigt. Vi talar här om kommentarer i poolen för hård kritik, eller hur? Jag menar precis som en del andra att om man "ger sig in i leken så får man leken tåla". Klarar man inte en eventuell elak sågning så bör man inte lägga bilden just där. Det finns plats för alla, om man väljer en lämplig nivå för sig själv. Många verkar ha väldigt svårt med det.

Pedgren skrev:
http://www.pedagog.lu.se/utbildning-...Kritik-V06.pdf

Sen är jag nyfiken på att höra.
Det där är inte särskilt relevant här skulle jag säga, eftersom det handlar om en dialog. Jag skulle gärna föra en regelrätt diskussion under bilden, där fotografen frågar tillbaka vad som avses, eller på vad sätt den inte håller med om kritiken. Så som det ser ut nu så svarar nästan ingen på kommentarer utom såna som "åh vad fint!". Jag tolkar det fortfarande som att fotografen oftast faktiskt inte vill ha kritik, utan bekräftelse. Det blir självklart ingen dialog av det.