Visa ett inlägg
Gammal 2005-07-03, 00:22
Hansi

Detta fick mig och tänka på en incident som jag råkade ut för när jag för många år sedan jobbade på ett litet företag som lagade tv/stereo/mm. Jag kände att jag var tvungen att dela med mig av den upplevelsen ;)

In kom en dam med en sådan där alltiett stereo med skivspelaren överst. Förklaringen löd enligt följande.
-Den bara slutade att funka!

Ok,, jag skrev in den och ställde den på hyllan för vänta på sin tur. Senare på eftermiddagen var det dags att plocka isär den för att se vad som kan ha hänt. Det satt ett stort kretskort i botten där den mesta elektronik fanns. Men det såg skumt ut. Hela kretskortet såg ut att ha en hinna av något slag över sig. Och i "taket" på insidan hängde det små stelnade droppar av något slag.
*peta*
Hmm, kletigt.
*skrapa lite fösiktigt*
Svagt brunfärgat, typ Coca Cola.

Ok,, så jag försökte börja tvätta lite på kretskortet men insåg snabbt att detta skulle ta på tok för lång tid, och det skulle troligtvis bli billigare för henne att köpa en ny än att vi skulle lägga ned timmar på att först tvätta rent allt och sedan börja leta vad som kan ha gått sönder.

Det komiska i det hela var ju att damen i fråga måste ordentligt tvättat rent maskinen utvändigt för att sedan lämna in den och tro att vi inte skulle se vad som hade hänt.

Jo, jag var ju tvungen att fråga när hon kom tillbaka.
-Hur fick du i all Cola i maskinen?!?
Hon ändrade snabbt färg till pionröd och berättade hur det hade gått till. Hon hade ställt ett glas Cola på skivtallriken medan hon skulle stoppa i ett band i bandspelaren. Men av någon anledning så hoppade pickupen ur sitt viloläge och skivtallriken började snurra. Resten är historia ;)

Åter till ditt fall.
Om det nu är så att tändvätska inte leder ström (jag är lite rosslig på kemi nuförtiden) så kan det ju vara så att elektroniken har klarat sig.
Hoppas allt går bra och att dom kan få fart på din kamera på ett smidigt sätt.

Senast redigerad av Hansi den 2005-07-03 klockan 00:31.