Visa ett inlägg
Gammal 2010-05-13, 14:23
snap01

G.B skrev: Det vore intressant att veta vad ni använder för utrustning. Personligen har jag en Canon 30D och ett Sigma 10-20 och en Soligor DG34-blixt. Det jag är mest tveksam till är blixten. Den är nog ok men ibland inbillar jag mig att den är lite för vek.

Det finns några bostadsfotografer/mäklare som jag beundrar. De får otroliga bilder, i min smak, med allt korrekt exponerat. Jag misstänker HDR men det kanske går att nå samma resultat på annat sätt?

T ex tycker jag allt Alvhem har är väldigt väl fotat: http://www.alvhemmakleri.se/

Hur får jag samma "tryck" i bilderna, samma skärpa och framförallt exponeringen?
jag kör bla med Nikon D700 samt sb 900 blixtar och 14-24 samt zeiss 21mm. Använder jag canon kör jag med 5D mark 2 samt 16-35 och blixt 580ex om jag minns rätt.
Vad har du för ledtal på din blixt? Jag tycker att tex canons/Nikons blixtar inte alltid är tillräckliga beroende på rum/väder/takfärg/antal fönster etc
Angående styrka så anger dom att Nikons sb 900 ger 34 i ledtal på 100iso o canon ledtal 58 på iso 100, i det verkliga livet så tycker jag att Nikons ger mer power än canons dito.