Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-15, 07:48
Nome Nescio

Jösses vad denna tråd spårade ur.

I mina ögon(framför hjärnan) är det en kolosal skillnad på att låna till bostad/bil än till konsumtions/lyx/förbrukningasvaror.

Hur många i landet sitter i en skuldfälla pga sitt boende?
Hur många i landet sitter i en skuldfälla pga korttids lån, korta krediter?

Jag har nu i mitt liv köpt tre bostäder. Inför varje köp har både mäklare och bank gjort en grundlig kostnadsanalys som jämförts med min aktuella inkomst. På så sätt har både mäklare, kreditgivare och köpare förvisat sig om att man verkligen har råd med köpet. jag har ofta lånat ganska stora summor, men ändå haft behagligt låga boendekostnader. 1:a Solna(ca 2500kr/månad) 3: Skarpnäck ca 5500kr/månad och nu senast hus i Arboga ca 6000kr/månad. Svårt att tro att jag kan få billigare motsvarande boende utan lån.

När man springer till en foto, TV eller någon annan hushållselektronik så tas ingen hänsyn till aktuell betalningsförmåga. Man kollar av betalningsanmärkningar, och frågar om inkomst.
Dessutom är den effektiva räntan där, oavsett om det är räntefritt eller ej, har någon lyckats köpra på kredit utan upplängings och månadsavgift?
Vi springer land och rike runt för att spara 100-1000kr på en kamera, men att sedan låna till en 10->15% ränta av 10', är vettigt?

Men jag anser dock att det är OK att låna till småköp. Men man skall dock inte låna så tillvida man inte har pengar. Har man det knapert varje månad så kommer man inte få det lättare genom att dra på sig ytterligare fasta avgifter under ett halvår->år.

Som student skulle det aldrig falla mig in att låna för en kamera. Då är det bättre att ta ett extraknäck i några månader så man kan köpa kontant.