Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-15, 16:06
Fredrik H

FILM) (ulltand skrev:
Ingen kommentar om det är billigt eller ej, för det måste man jämföra priset på produkten i andra butiker.

Jag tar ett exempel: Butiken säljer en vara för 10.000:- "räntefritt". Vissa avgifter tillkommer naturligtvis, och man tycker man gjorde en bra affär eftersom extrakostnaden bara blev 500:- tex.

MEN... Samma vara kostar troligen mindre i en annan butik, kanske 8.000:- istället för 10.000:-.
Har man fortfarande gjort en bra affär då? När man betalat 2.500:- mer än om man betalt kontant i en annan butik.

OCH... En kostnad på 570:- som du nämner ovan ger INTE en årsränta på 5.7%.
5.7% i årsränta gäller om du lånar hela beloppet i ett år och betalar sista dagen. I en avbetalning betalar du varje månad, uppläggningsavgiften betalar du troligen till och med samtidigt som lånet inleds - vilket ger en högre ränta än den du räknat ut.

Kanske någon med bättre matematikkunskaper än jag kan visa på hur hög den egentligen blir?

Ja du Ulf, nu har jag funderat ett tag och fattar fortfarande inte vart du vill komma med ditt tidigare påstående om att jag ska hålla mig till fakta.

Lånar man 10.000:- och avbetalar det på ett år med en merkostnad på 570 :- så handlar det nog om 5.7 %, sen om du vill kalla det ränta eller merkostnad eller avgift det gör ju detsamma.

Vad är det du inte begriper ?

Däremot om du betalar av det "för snabbt", t.ex 8 månader, så stiger "räntan" litegrann eftersom du får dela uppläggningsavgiften på färre månader, men det faktiska beloppet blir dock mindre

Sen när du hävdar att butiker som erbjuder "räntefria" lån skulle vara dyrare än andra då är du ju riktigt ute och cyklar.

Detta eftersom dom inte har ett dugg med själva lånet att göra, detta sköts ju utav olika kreditbolag som t.ex Resurs,GE Capital och Handelsbanken Finans.