Visa ett inlägg
Gammal 2006-11-15, 16:14
Palletheking

Fredrik H skrev:
Ja du Ulf, nu har jag funderat ett tag och fattar fortfarande inte vart du vill komma med ditt tidigare påstående om att jag ska hålla mig till fakta.

Lånar man 10.000:- och avbetalar det på ett år med en merkostnad på 570 :- så handlar det nog om 5.7 %, sen om du vill kalla det ränta eller merkostnad eller avgift det gör ju detsamma.

Vad är det du inte begriper ?

Däremot om du betalar av det "för snabbt", t.ex 8 månader, så stiger "räntan" litegrann eftersom du får dela uppläggningsavgiften på färre månader, men det faktiska beloppet blir dock mindre

Sen när du hävdar att butiker som erbjuder "räntefria" lån skulle vara dyrare än andra då är du ju riktigt ute och cyklar.

Detta eftersom dom inte har ett dugg med själva lånet att göra, detta sköts ju utav olika kreditbolag som t.ex Resurs,GE Capital och Handelsbanken Finans.
Jag tror inte räntan stiger om du betalar av varan på ex 8 månader eftersom du i de fallen också betalar 4 aviavgifter mindre. Nästan alla de typer av så kallade räntefria köp inbegriper aviavgifter varje månad. Minskar du antalet betalningstillfällen så minskar du följdaktligen också antalet aviavgifter. det blir krångligt när man skall räkna ränta på merkostnad i relation till lånetiden. Vet inte själv hur man skall tänka, kanske någon vet exakt.

Senast redigerad av paul innergård den 2006-11-15 klockan 16:25.