Annons

Polaroid Land 180

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael f8

Aktiv medlem
Har en "ärvd" Polaroid Land 180 i min hand utan instruktionsbok.
Den verkar inte så knepig, men HUR får jag ut bälgen:confused:

Någon som vet?
Har även sökt på nätet efter instruktioner, men utan något resultat.

Någon som har en instr.bok att sälja orginal eller kopierad?

/Michael
 

Cameracollector

Avslutat medlemskap
Hej! Såg ditt "nödrop" ang Polaroid Land 180.
Jag har en sådan kamera men det är många år sedan jag använde den. Är dock toppmodellen i den kameraserien av Polaroid med fin optik, 1:4,5 och f=114mm samt en slutare med tider från 1 sek till 1/500.
För att få ut bälgen öppnar man först locket och fäller upp sökaren med avståndsmätaren. Nedanför den röda avtryckarknappen märkt "2" ser du en tangent med en uppåtriktad pil. När du trycker tangenten i pilens riktning så frigörs en spärr och bälgen kan dras ut genom att fatta om frontplattan.
Är det några andra problem, så är du välkommen åter!:)
Hälsningar
Björn
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag upptäckte den där pyttelilla pilen, till slut:)

Men nu vet jag inte hur jag skall få tillbaka bälgen in igen :confused:

Jag anar värdet på den, så jag vill inte ta till våld...

Sedan är det numrerat 1-4 på olika ställen på kameran:
1 Pilen upp och/eller Avståndsinställningen
2 Utlösaren
3 Spänna slutaren
4 Filmfacket (Dra ut bilden?)

Men borde inte 2:an och 3:an byta plats om dessa siffror skulle fungera som en ordningsvisning hur man tar en bild?

/Michael
 

Cameracollector

Avslutat medlemskap
För att få tillbaka bälgen trycker man på den blankametallspröjsen närmast sökaren. På min kamera har den ingraverat "press to close ".
Därefter är det bara att trycka in fronten och bälgen i bakre delen av kameran.
Håller med om att logiken i numreringen kan disskuteras. Vid fyran sticker skyddspappret ut först när man har laddat kameran med filmpacken på 8 bilder. Med hjälp av de vita numerade pappren som sedan sticker ut kan man få ut varje filmblad i tur och ordning efter exponering. Skall framkallas i 1 minut innan man drar av kemikaliepappret med framkallare från det då färdiga kortet ( gäller svartvitt - minns inte om det var något annorlunda med färg ).
/Björn
 

Cameracollector

Avslutat medlemskap
Är bara lite rädd för att dina fotoaffär inte har någon filmpack till kameran liggande på hyllan.
Den tillverkades mellan åren 1965 -69. Det har ju gått några år sedan dess och ett otal nya Polaroidmodeller har sett dagens ljus.
Om du mot förmodan lyckas få tag i film på något sätt vore jag tacksam för ett meddelande från dig.
/Björn:)
 

Michael f8

Aktiv medlem
Ang filmen så var det samma sort som sitter i "Polaroidbakstyckena" till tex Hasselblad.
Så min lokala fotohandlare "ute i bushen", har till och med den hemma, dock inte i butiken för försäljning, men i studion för sitt egen bruk.
Fick köpa ett 8 pack för att testa att den fungerade, och det gjorde den :D

Fick ge 160:- för ett 8pack film, det blev inte billigt direkt, men kameran fick en rengöring och jag fick handhavande och skötselanvisningar...

/Michael
 
ANNONS