Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-08, 15:30
smislo

Mas71 skrev: Jag har under september hastigt och lustigt uppgraderat min X-T2 och X-T20 till X-H1 och X-T3, det gick så fort att jag inte riktigt hann med själv.

Hursomhelst har jag nu haft X-T3:an i 2 veckor och X-H1:an i 1 vecka.

Det här med att jämföra brusnivåer är alltid vanskligt, i detta läge när inte Adobe har stöd för X-T3:ans RAW filer är det ännu svårare. Jag har lekt lite med Silkypix raw konverterare under tiden.

Om man bara tittar på brus tycker jag det är svårt att säga att det är någon större skillnad, jag tycker dom är ungefär likvärdiga.

MEN, bilderna från X-T3:an har något litet extra, dom känns lite mer "rena", lite mer av någon "dimension" som jag inte kan sätta fingret på.

Jämförelsen X-T3 vs X-H1 är mer rolig. Det som slår mig är att om dom vore bilar skulle X-H1:an vara limousinen med mjuk fjädring, sköna säten och diskret ljud. X-T3:an å andra sidan skulle vara Lamborghinin med sportsäten, accelerationen och det sportiga utseendet.

För den som gillar att använda Fujifilms filmsimuleringar och JPG SOOC så tillför X-T3:an ytterligare två reglage att leka med, man kan ställa in "värmetonen" för de svartvita bilderna, varm eller kall toning, den imponerar.
Vidare så finns stöd för Color Chrome, OFF, WEAK, STRONG för färgbilderna där kameran tar fram lite mer färg ur de mörka tonerna.

AF systemet i X-T3:an har ni säker hört och läst om och det är en dramatisk förbättring mot föregående generation. Detta är en otrolig allround kamera som har vässat till en redan suverän kamera som föregångaren X-T2 är.
Hur känns objektiv fattningen? Jag har haft alltid lite glapp, både med min X-T20 och senare med X-T2. Det stör mig inte med små objektiv däremot med 50-140/2.8 och 55-200/3.5-4.8 känns så där. Sådant har jag aldrig upplevt men någon av mina NIKON kameror. Samma problem hade jag med SONY A6000.