Visa ett inlägg
Gammal 2019-04-04, 12:41
jonas18z

Om du jobbat på SvD.
Vilken mjukvara använder ni för att få den där HDR-effekten?

Är den där effekten hett på redaktionen?

Har ni någon policy eller säg att jag skulle dra i kontraster till max så det likanr en gammal fotostatkopia, för att jag tycker det är snyggt, skulle det gå igenom?

Detta är inte första gången som SVD maxar det där filtreret, är det en person elller är det flera personer som lägger på det?

Har du namn på personen eller kontakt med någon så kanske du kan bjuda Indien i denna tråd?

ErlandH skrev: Jag har jobbat på SvD (och på de flesta andra större dagstidningar i Sverige) och i mina arbetsuppgifter ingår bland annat bildbehandling, så jag vet ganska väl hur det går till.

Min poäng är alltså att även om grundprincipen för bildredigering inom svensk dagspress i stort följer APs regler, så finns det inget dokument som talar om exakt när man når gränsen för vad som är tillåtet. Många personer är inblandade i bildbehandlingen, de är olika skickliga och olika omdömesgilla.

Förr sköttes all bildbehandling (utom beskärning) av en liten krets anställda, som hade detta som huvuduppgift. Då var bildbehandlingen i allmänhet mer homogen och kanske också försiktigare.