Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-07, 04:18
apersson850

Antag att du sätter på ett Canon EF 35 mm f/1,4L III USM, bara för att ta något exempel. Slå på exponeringssimulering och titta på bilden. Om vi nu också antar att du kör manuellt, så ställer du in 1/125 s och bländare f/8, vilket ger rätt exponering för motivet du tittar på (jag hittar på nu, bara för exemplets skull).

I och med att exponeringen simuleras visar displayen den "färdiga" bilden redan innan du tagit den. Den ser rätt exponerad ut, och mätaren visar också att den står i mitten. Men sensorn ser något annat, för objektivet står ju på f/1,4 ända tills du trycker av. Trots det blir bilden rätt exponerad, för i exponeringsögonblicket bländas objektivet ner till f/8, innan själva bilden tas.

Om du då har ett helmanuellt objektiv måste man ju på något sätt inbilla kameran att den inte har ett objektiv med fullöppningsmätning monterat. Detta var lätt på gamla FD-tiden, eftersom FL-objektiven också gick att använda, och de klarade inte heller fullöppningsmätning. Men de här kamerorna är tänkta för Canon EF, så på något sätt måste de ju luras för att det ska bli rätt när fel sorts objektiv sitter på.

Hur det går till vet jag dock inte, eftersom jag inte har något sådant.