Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-07, 19:27
Fredrik183

Vilket objektiv skulle jag säga beror på vilka slags fjärilsbilder du är ute efter och hur orädda/skygga fjärilar du står inför. Kan du komma nära utan att de flyger och de sitter kvar en längre tid är ett makro förstås bra, tex ditt Sigma 180 makro, eller kortare.

Men, om de är lite skygga, och inte sitter still särskilt länge på samma plats och du därför får jaga från sittplats till sittplats och snabbt försöka smyga fram inom fotoräckvidd utan att skrämma iväg dem och hinna få fokus innan de på nytt fladdrar iväg av sig själva till nästa blomma, alternativt ligga och lurpassa på lämpligt ställe tills de sätter sig ner inom fotoavstånd, så tycker jag en brännvidd på runt 200 mm med 1,4x extender är toppen, tex en 70-200/2,8-zoom med närgräns runt en meter, eller helst kortare. Denna ger snabb flexibilitet för kortare brännvidder, och f/2,8 ger det ljus som behövs för kortare exponeringstider med extender. Är det sol får du korta tider ändå och kan blända ner för skärpedjup. Annars får de det skärpedjup som ljusförhållandena medger. Och glöm stativ vid denna typ av fjärilsfoto, som jag funnit ofta är gångbart för de övervintrande fjärilar som kommer fram och flyger i början av fjärilssäsongen/våren.

Du kan förstås smälla på med blixt om du vill ha hela fjärilen skarp. Själv föredrar jag det naturliga ljusets kvaliteter.

Sommarens och sensommarens fjärilar tycker jag ofta är oräddare och man behöver alla gånger inte ens smyga sig på dem, utan kan fota på kort avstånd helt obehindrat. Då är en kortare brännvidd förstås lämpligare, men en 70-200 zoom med extender tycker jag funkar även för det.

Alltså, allt ovan kort sammanfattat: det är ju helt omöjligt att råda dig :-)