Annons

Tips på ISO 400 film

Produkter
(logga in för att koppla)

Henric86

Avslutat medlemskap
Fujicolor Press

Mycket enkel fråga. Du ska strunta i allt vad Kodak heter, för det är bara skräp. Beställ en låda Fujicolor Press 400 så klarar du dig. Använder den på alla reportage och har aldrig blivit besviken. Annars kan du strunta i 400-filmer helt och köpa en låda 800 asa av samma sort. I små kopior märker du ingen skillnad. Bra pris på: www.madeco.se
 

larseric

Ny medlem
400iso-film

När du skriver om fordonen låter det som om du fotograferar dem stillastående i hallar. I så fall kan du väl för bästa resultat använda en mera lågkänslig film plus stativ. annars är superia 400 och 800 mycket bra.:)
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Lite enfaldigt av Henric att säga
att man ska slänga alla Kodak-filmer.
Ska man få bra bilder så får man nog vara flexibel. Vissa filmer är bättre vid klart väder och andra vid dimma eller vid porträtt inomhus eller utomhus. Så det gäller att hålla koll på vad som är bäst i just den situationen man ska ta bilder. Men visst i det stora hela är väl ändå Fuji bättre men Kodak har också sina goda sidor. Sedan är kopieringen helt avgörande och det är synd om Panig som råkat ut för en sådan fotohandlare.
 

Peter79

Ny medlem
Min väldigt amatörmässiga rekommendation är Fuji Press 400. Är ny på foto, men fick den rekommenderad och är väldigt nöjd...
 

panig

Medlem
Hej Henrik!

Tack för ditt inlägg och tips på Madecos hemsida.
Tog mig en snabbtitt nyss, men jag ska ta mig en ordentlig titt på deras sortiment lite senare.

mvh

Patrik

PS: Lustigt, Kodak Gold Ultra 400 finns inte med i deras sortiment???? Kanske de har insett att den "modellen" inte var så lyckad DS:
 

panig

Medlem
Re: 400iso-film

larseric skrev:
När du skriver om fordonen låter det som om du fotograferar dem stillastående i hallar. I så fall kan du väl för bästa resultat använda en mera lågkänslig film plus stativ. annars är superia 400 och 800 mycket bra.:)
Hej Larseric,

Nja, inte nödvändigtvis.
För det allra mesta, så brukar fordonen stå utanför stillastående, eller så ber jag personalen köra ut dem, för bäst fotoresultat. Men ibland så händer det att det tex. står en gammal veteranbil som inte går att köra, längst in i vagnhallen och då kanske med någon reflex eller dyl, som kan störa om man tar med blixt.
Jag ska ta och pröva en Fuji Superia 400 eller 800, det är allt fler och fler som rekommenderar mig det.

Tack för ditt inlägg och tips, Larseric!

mvh

Patrik
 

panig

Medlem
Tille skrev:
Lite enfaldigt av Henric att säga
att man ska slänga alla Kodak-filmer.
Ska man få bra bilder så får man nog vara flexibel. Vissa filmer är bättre vid klart väder och andra vid dimma eller vid porträtt inomhus eller utomhus. Så det gäller att hålla koll på vad som är bäst i just den situationen man ska ta bilder. Men visst i det stora hela är väl ändå Fuji bättre men Kodak har också sina goda sidor. Sedan är kopieringen helt avgörande och det är synd om Panig som råkat ut för en sådan fotohandlare.
Hej Tille,

Jo, jag får ge labbet en chans till, efter jag bytt film och se om det blir bättre.
Annars får jag ta och vända mig någon annanstans.

mvh

Patrik
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Fick tydligen lite mothugg när jag kritiserade Kodaks filmer. När jag menar skräp så syftade jag naturligtvis på Kodaks billiga amatörfilmer, t.ex. Kodak Gold Ultra etc. Man kan nog få bra bilder med dem, om man befinner sig i precis rätt ljus och använder precis rätt framkallare för både filmen och papperet.
Sen lär det sägas att Kodaks proffsfilmer säkert är lika bra som Fujifilm. Däremot finner jag ingen anledning att labba med olika märken. Filmen är en sån liten del i själva fotograferandet, men en viktigt förutsättning för ett bra ressultat. Då måste man ha förtroende för sin film. Det har jag inte för Kodak.
 

panig

Medlem
Henric86 skrev:
Fick tydligen lite mothugg när jag kritiserade Kodaks filmer. När jag menar skräp så syftade jag naturligtvis på Kodaks billiga amatörfilmer, t.ex. Kodak Gold Ultra etc. Man kan nog få bra bilder med dem, om man befinner sig i precis rätt ljus och använder precis rätt framkallare för både filmen och papperet.
Sen lär det sägas att Kodaks proffsfilmer säkert är lika bra som Fujifilm. Däremot finner jag ingen anledning att labba med olika märken. Filmen är en sån liten del i själva fotograferandet, men en viktigt förutsättning för ett bra ressultat. Då måste man ha förtroende för sin film. Det har jag inte för Kodak.
Hej Henric,

Så du tycker att Kodak Gold Ultra är en ren "skitfilm". :) Bra att veta, för det var just denna som mitt labb var förtvivlad över att jag använder. Men ändå tycker jag att han borde kunna framkalla filmen utan några speciella inställningar, som han själv påstod att han var tvungen att göra...

Varför säljer då stormarknader odyl sånt skräp som Gold Ultra filmer???? Bara för att lura folk eller??? Nej, inga fler Gold Ultra för mig.. :mad:
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Använder man en enkel kompaktkamera med fast inställning av bländare och slutartid, siktar och trycker, framkallar i entimmes-labb, gör 10x15 kopior och klistrar in dem i ett hobbyalbum och slänger negativen är kanske Kodak Ultra ett bra val. Har man däremot lite högre krav på sitt fotograferande finns det en hel proppfull marknad. Men olika färgmättnader, känsligheter, hudtonsfilmer, etc... De kostar kanske lite mer, men ger så mycket mer.
 

panig

Medlem
Henric86 skrev:
Använder man en enkel kompaktkamera med fast inställning av bländare och slutartid, siktar och trycker, framkallar i entimmes-labb, gör 10x15 kopior och klistrar in dem i ett hobbyalbum och slänger negativen är kanske Kodak Ultra ett bra val. Har man däremot lite högre krav på sitt fotograferande finns det en hel proppfull marknad. Men olika färgmättnader, känsligheter, hudtonsfilmer, etc... De kostar kanske lite mer, men ger så mycket mer.
Lite skeptisk till ditt resonemang :mad:
Vad gör sådana "proffs" som du då med dina kort?
Sätter inte du in dem i fotoalbum? Slänger du dem så fort du fått dem i handen, eller river du sönder papperskopiorna för skojs skull?
Slänger negativen???? Vaddå??? Har aldrig hört talas om någon som slänger sina negativ...
Nej du Henrik, kom ner till jorden lite grann...
alla har varit amatörer från början... och det är xxx inget negativt med kompaktkamera. :)
Du skrev Henrik "Har man däremot lite högre krav på sitt fotograferande...." Ingenting säger att du är bättre fotograf om du har en Systemkamera än en kompaktkamera!!!


Men jag får testa mig fram med filmerna ...:)
 

Pentapix

Aktiv medlem
Fyrahundra

Konstigt eller ej att "en fotohandlare sa att den är svårkopierad" - det tycker jag åxå. Versionen som heter 400-6 är verkligen inget bra, lider från och till av s.k. chad-stick, en kopia kan dra både åt magenta & grönt på olika ställen.....en senare 400-8 som finns på hyllorna så snart handlarna sålt slut sina gamla är en förbättring. Dock - Superia 400 är klart stabilare och som en annan skrev, Fuji NPH är en lysande film, ren i färgerna och mycket finkornig för sin känslighet. Lycka till
 

a-o

Ny medlem
iso 400

Kan varmt rekomendera Kodaks Porta serie. 400 iso duger gott till att göra 30*40 kopior. Filmen finns i två olika versioner, NC- som ger en ganska naturlig färgmättnad (ibland lite för lam) sen finns det VC- som ger fina o klara färger. En film som jag gillar skarpt. Filmen finns från iso 160 till 800.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Hallå Patrik!

Nu har det blivit lite fel och jag ber om ursäkt att jag utryckt mig otydligt. Jag kör bla. med kompaktkamera och tycker den är utomordentligt bra! När jag menade "amatörfotograf" menar jag den som inte brinner riktigt för bildressultatet utan vill ha med moster Svea och visa hur trevligt det var på hennes 60-årskalas. Sån fotografering är det inget fel på. Det är väl kul att dokumentera. Och då spelar väl filmen ingen roll.
När jag menar slänger negativen menade jag defenitivt inte bokstavligt talat.
Själv fotograferar jag, som många många andra, men inställningen att det jag dokumenterar, lägger ned tid på, exponerar med noggranhet, också ska bli det ressultat jag förväntat mig när jag får en papperskopia i handen. Det finns många filmer där som jag litar på och som jag vill fortsätta använda. Jag har rekomenderat de filmer jag gillar, sagt att Kodak har jag ingen postiv erfarenhet av.
Fotografering är inte elektronik. Och det spelar ingen roll vilken kamera man har.
Men glöm inte bort frågeställningen "rekomendera en 400 asa film". Det har jag gjort.
 

panig

Medlem
Henric86 skrev:
Hallå Patrik!

Nu har det blivit lite fel och jag ber om ursäkt att jag utryckt mig otydligt. Jag kör bla. med kompaktkamera och tycker den är utomordentligt bra! När jag menade "amatörfotograf" menar jag den som inte brinner riktigt för bildressultatet utan vill ha med moster Svea och visa hur trevligt det var på hennes 60-årskalas. Sån fotografering är det inget fel på. Det är väl kul att dokumentera. Och då spelar väl filmen ingen roll.
När jag menar slänger negativen menade jag defenitivt inte bokstavligt talat.
Själv fotograferar jag, som många många andra, men inställningen att det jag dokumenterar, lägger ned tid på, exponerar med noggranhet, också ska bli det ressultat jag förväntat mig när jag får en papperskopia i handen. Det finns många filmer där som jag litar på och som jag vill fortsätta använda. Jag har rekomenderat de filmer jag gillar, sagt att Kodak har jag ingen postiv erfarenhet av.
Fotografering är inte elektronik. Och det spelar ingen roll vilken kamera man har.
Men glöm inte bort frågeställningen "rekomendera en 400 asa film". Det har jag gjort.

Hej Henrik,

Ja, det blev nog ett litet missförstånd från min sida. Det är svårt det där att tolka uttrycken i email. :) Så jag ber också om ursäkt.. Jag var väl kanske lite för snabb i svängarna. :)

Jag har fått många bra tips här i forumet av många duktiga amatörer och yrkesfotografer (inkl. dig Henrik) :) och det är jag mycket tacksam och glad över. Så nu ska jag ut och köpa hem lite olika filmer och se vad som passar mig bäst. :)

Ha det bra!

Patrik
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Om du víll prova flera nya filmer så blir ju utgifterna lite högre än normalt. Ett tips är att mejla till Kodak och Fujifilm (+ev. andra tillverkare) om ett varuprov, då behöver du bara betala för en film mindre.
För e-mailadresser se diskussionen "billig diafilm"
 

panig

Medlem
SinusLinus skrev:
Om du víll prova flera nya filmer så blir ju utgifterna lite högre än normalt. Ett tips är att mejla till Kodak och Fujifilm (+ev. andra tillverkare) om ett varuprov, då behöver du bara betala för en film mindre.
För e-mailadresser se diskussionen "billig diafilm"
Aha!! :) Det var ju en fiffig idé som jag inte tänkt på. Men hoppas att det även gäller för färgneg. film också :confused:

mvh

Patrik
 
ANNONS