Annons

Om du fotograferar skall jag gripa dig...

Produkter
(logga in för att koppla)

BenHur

Aktiv medlem
Det blir ju bara så mycket tydligare när det gäller sk. ordningsvakter....

Intressant argument som vakten använde.... Skulle ju vara intressant att se det prövat i rätt... Eftersom inte ens polis har rätt att beordra nån att sluta fotografera på allmän plats...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Johan Okker skrev:
Det fenomenet gäller väl knappast bara vakterna?

Det finns många oavsett yrke, kön eller etnicitet som tar sig själva på alldeles för stort allvar.
Givetvis, men har man ett yrke där man har större befogenheter än gemeneman så ska man också ha större kunskaper.
 

ulltand

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Var e bilden på vakten? för de fotade väl ;-)
I papperstidningen finns en bild där en polis sitter på huk och pratar med (troligen) den lilla flickan vars pappa blev gripen.

I bakgrunden står två poliser och pratar med två vakter klädda i vita tröjor med texten "SECURITY".
Vakterna är stooora - minst huvudet längre än poliserna...
Synd att bilden inte finns i nätupplagan.
 

jorgene

Aktiv medlem
ulltand skrev:
"Om du fotograferar skall jag gripa dig för förgripelse mot tjänsteman, ropade en av vakterna till Correns medarbetare."


Ja, jag läste det där... Bedrövligt! I det läget hade jag börjat fotografera vakten ifråga tills mitt minneskort tagit slut... Hade han handgripligen stoppat mig i det läget så hade jag accepterat detta lugnt och stilla -- och sedan polisanmält.

Inte ens en polisman kan väl beordra någon att sluta fotografera (såvida det ej rör sig om skyddsobjekt)? Möjligen kan de beordra dig att avlägsna dig en bit, för att inte störa räddningsarbete och liknande?
 

Liax

Aktiv medlem
Visserligen tycks lite väl många vakter (av alla de slag) lida av någon sjuka som gör att de måste hävda sig på olika sätt i både tid och otid. Men ibland får man vara lite taktiskt som fotograf också. Man kan inte bara stövla fram och plåta vad fan man vill i alla lägen bara för att det är lagligt. Smidighet och respek är något en bra fotograf självklart har med sig i "fotoväskan". Jag tycker inte heller om när någon helt oannonserat kör upp en kamera i nyllet på mig. Och då plåtar jag ändå själv.

Men det är klart, i just denna situation verkade vakterna vara lite väl höga på adrenalin! :)

/Joakim
 

stefano

Aktiv medlem
Grrr...

Har själv råkat ut för liknande en gång, initialt som vittne. Jag kunde inte hålla tyst utan utbrast "Slut på anabola idag eller?".
I och för sig ganska onödig kommentar från min sida, men jag blev rasande.

Vakt$?£@%#eln försökte brotta ner mig, men lyckades inte utan jag bara gick därifrån. Jag kan garantera att om han hade haft någon form av vapen hade han använt det, det bokstavligen ångade från hans huvud.

Detta är givetvis inte representativt för alla vakter, men det är långt ifrån alla som är lämpliga att bära en bricka.
 
Senast ändrad:

Apell

Aktiv medlem
Man skäms...

Har arbetat som OV själv och jag skäms över dessa idioter som beter sig på detta sätt, höga på nån slags "makteufori". När ska folk som står i dörren fatta att deras bemötande sätter tonen för hela kvällen?

Sen måste jag tilläga att vissa av oss fotografer är ena j_vla gamar också! Vi skulle hjälpa en ung tjej som druckit alldeles för mycket och försökte bana väg för en ambulans när en fotograf kom och trängde sig mellan för att fotografera med hänvisning att detta var av allmänt intresse?!?

Lite offtopic men men...

/Henke
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Re: Man skäms...

Apell skrev:
Sen måste jag tilläga att vissa av oss fotografer är ena j_vla gamar också! Vi skulle hjälpa en ung tjej som druckit alldeles för mycket och försökte bana väg för en ambulans när en fotograf kom och trängde sig mellan för att fotografera med hänvisning att detta var av allmänt intresse?!?
Pratade med en ambulanssjukvårdare i veckan som sa att fotograferna i Stockholm numer är lugna och visar respekt medan för 5-10 år sedan fanns det många som klängdes och trängdes.

Till saken hör också att tidningar inte tar in bilder som är för närgånga och detaljerade. Olycksbilder i tidningar är i stort sett alltid på lite avstånd.'

Men visst, lite off topic
 

Damocles

Aktiv medlem
Om något är det väl kanske inte de riktiga tidningsfotograferna som tränger sig utan kanske amatörer (inte i den vänliga bemärkelsen) som letar scoop.
 

ulltand

Aktiv medlem
Damocles skrev:
Om något är det väl kanske inte de riktiga tidningsfotograferna som tränger sig utan kanske amatörer (inte i den vänliga bemärkelsen) som letar scoop.
Är det så? Snurrar verkligen amatörfotografer runt o fotar vid olyckor o så?
 

Damocles

Aktiv medlem
Inte dom vettiga, men kolla på Team Papparazzi, osv... iofs vill inte jag kalla dom amatörer, det vore en förlämpning mot amatörerna(som oftast är seriösa) utan en bunt idioter.

Likväl som det finns wannabe kändisar tror jag det finns en del wannabe kändisfotografer typ.

Men det är bara min teori, jag kan ha stenfel.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
ulltand skrev:
Är det så? Snurrar verkligen amatörfotografer runt o fotar vid olyckor o så?
Svensson är inte sällan så nyfikna att de står i vägen för ambulanspersonalen.

I Tyskland är olyckor vanliga där folk stannat på motorvägen för att kolla på en olycka eller kör i framförvarande när de kollar på räddningsarbetet i vägkanten.

Det finns en del Svenssons som tror att de ska tjäna storkovan när de är vid en olycksplats.. Men de är nog inte så vanliga.

De frilansare, amatörer och tidningsfotografer som oftast plåtar olyckor i Stockholm har i alla fall lärt sig vad som gäller och sköter sig enligt vad jag hört från ambulanspersonal.

Team Papparazzi haltar lite i jämförelse eftersom de plåtar kändisar och inte olyckor. Men att kalla dem seriösa fotogafer vore fel... Att hitta på en våldtäktshistoria som i fallet med Robinsson-Robban skulle knappast någon tidningsfotograf göra, ens från Aftonbladet eller Expressen.
 
ANNONS