Annons

Pressbilder som ska ligga online. USM etc?

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Tjena!

Ska fota lite pressbilder för mitt band som skall läggas ut på vår hemsida. Dessa skall sedan kunna användas vid publicering i fanzines, tidningar mm. Tänkte köra dia (finkorningt) och scanna in med Mínolta SD4.

Frågan är nu hur jag bör efterbehandla dessa?Förmodar att jag, till att börja med, bör scanna på högsta upplösningen, och så många gånger som möjligt? Men hur gör jag sedan med skärpning osv? Om det exempelvis skall publiceras i en tidning brukar väl de justera och lägga på mer skärpa innan de monterar bilden? Bör jag då vara försiktig med USM på själva orginalet, eller kan jag köra på som vanligt? Man vill ju samtidigt att bilden ska se "färdig" ut då den ligger på sidan.

Tips välkomnas!

Mange
 

Zamn

Aktiv medlem
Det luriga är att det varierar från ställe till ställe. Man måste lära känna hur dom gör på det stälelt du ska använda dig av. Enklast är nog att ringa och fråga nån på plats hur mycket de skärper bilderna innan tryck. Mellan 200 och 300 DPI brukar det vara för tryck.

Skärp aldrig orginalet dock, ha alltid en kopia oskärpt. Sen när du gör om den till jpg tex och lägger ut den på nätet, då ska du skärpa jpg varianten precis innan den sparas sista gången, dvs när den är i rätt storlek osv (72 dpi, rätt antal pixlar)

Sen kan du inte använda den igen! (.jpg-varianten)
 

mange78

Aktiv medlem
Ok. Bilden skall alltså ligga ute på nätet i 72dpi, men fortfarande högupplöst?. Tanken är nämligen att de skall kunna ladda ner bilden direkt från sidan och använda den.

Spara en "obehandlad" kopia gör jag alltid, av säkerhetsskäl.

Hur noga bör man vara med nivåjustering osv? Bör bilden som ligger på sidan vara helt färdig gällande det? En sak till, skall man jobba med bilden i CMYK? Färgerna blir ju trots allt något annorlunda när bilden sedan görs om till det.
 

Jan L

Avslutat medlemskap
Inte CMYK

mange78 skrev:
Ok. En sak till, skall man jobba med bilden i CMYK? Färgerna blir ju trots allt något annorlunda när bilden sedan görs om till det.
Nej, inte CMYK - den som ska amvända bilden vill säkert använda sitt tryckeris icc-profil.
 

Wake

Avslutat medlemskap
mange78 skrev:
Ok. Bilden skall alltså ligga ute på nätet i 72dpi, men fortfarande högupplöst?. Tanken är nämligen att de skall kunna ladda ner bilden direkt från sidan och använda den.
Om den ska visas lågupplöst (tumnagel) på sajten så spelar ppi (dpi) ingen roll - det är bara att dra ner antalet pixlar till lämplig storlek.

För bilden som ska laddas ner och användas till tryck ska den (oftast) vara på 300 ppi om det är ett "vanligt" magazin den ska användas i.
 

mange78

Aktiv medlem
Wake skrev:
Om den ska visas lågupplöst (tumnagel) på sajten så spelar ppi (dpi) ingen roll - det är bara att dra ner antalet pixlar till lämplig storlek.

För bilden som ska laddas ner och användas till tryck ska den (oftast) vara på 300 ppi om det är ett "vanligt" magazin den ska användas i.
Att dpi inte spelar någon roll förrän vid utskrift har jag koll på. Men eftersom bilden ändå skall ligga ute högupplöst spelar det ju ingen roll om den är i 300dpi på en gång. Finns ju ingen anledning egentligen att lägga ut den i 72dpi.

Men fortfarande saknar jag lite tips om efterbehandlingen vad gäller nivåer osv. Ös på bara ;-).

Mange
 

Wake

Avslutat medlemskap
Zamn skrev:
Är det inte DPI som gäller när det är utskrifter man pratar om?
En skrivare har egenskapen dpi (dots per inch) en bild har egenskapen ppi (pixels per inch).

En offsetskrivare för tryck kan t ex ha upplösningen 2400 dpi, den upplösningen används för att skapa rasterpunkter i en upplösning som mäts i lpi (linjer per tum) (t ex är 133 lpi ett vanligt raster för många magasin). Bilden som skickas dit ska ha en ppi som är dubbla lpi. 300 ppi duger med andra ord för tryck i upp till 150 lpi.

Vanliga skrivare använder en annan teknik än tidnings-raster.

Rörde jag till det eller förklarade jag?
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Du kan inte lägga ut bilden i en viss upplösning, såvida du inte vet vilken storlek de som eventuellt använder bilden kommer at trycka den i.
 

andewid

Aktiv medlem
Alltså, DPI är ett längdmått! Du kan inte använda det på internet eftersom du varken vet användarnas upplösning i pixlar eller vilket fysiskt mått deras skärmar har.

som exempel. Min skärm är 36.5cm bred. Jag kör med upplösningen 1280 pixlar. Upplösningen i DPI blir således 1280 / (36,5 / 2,54) = 89 DPI på bredden.
 

aceeo

Aktiv medlem
Är det inte lättare att de som hat för avsikt att använda bilderna kontaktar dig, eller webmaster(kanske samma), om de vill använda någon bild, då kan du lägga ut bilder som är optimerade för sajten, och du kan skicka orginal filen till användaren vid behov.

Om inte Er sida kommer att vara MYCKET unik, är det troligt, fler som surfar in där, än som kommer att använda bilderna i någon form av tryck

// Anders
 

mange78

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Ja, förmodligen är det nog bättre att lägga ut bilder i typ 800*600 eller 640*480. Sedan får de kontakta bandet för högupplöst orginal.

Mange
 

jrylander

Aktiv medlem
andewid skrev:
Alltså, DPI är ett längdmått! Du kan inte använda det på internet eftersom du varken vet användarnas upplösning i pixlar eller vilket fysiskt mått deras skärmar har.

som exempel. Min skärm är 36.5cm bred. Jag kör med upplösningen 1280 pixlar. Upplösningen i DPI blir således 1280 / (36,5 / 2,54) = 89 DPI på bredden.
(..och samma sak för ppi)
 

mange78

Aktiv medlem
andewid skrev:
Alltså, DPI är ett längdmått! Du kan inte använda det på internet eftersom du varken vet användarnas upplösning i pixlar eller vilket fysiskt mått deras skärmar har.

som exempel. Min skärm är 36.5cm bred. Jag kör med upplösningen 1280 pixlar. Upplösningen i DPI blir således 1280 / (36,5 / 2,54) = 89 DPI på bredden.
Det var i och för sig i tryck jag hade tänkt mig att bilden skulle användas. På hemsidan skulle det enbart finnas en möjlighet att ladda hem en högupplöst bild för användning i tryck. Men det kanske är bäst att skippa.

Tanken var att ha ett liknande system som bokningsbolaget Luger har, med thumbnails som leder till färdiga pressbilder liggande online. Men det blir väl förmodligen nån slags kompromiss när man som tidning väljer att använda dessa bilder. Ev. omskaling av storlek, färgbehandling etc..
 

andewid

Aktiv medlem
Jag var nog lite väl trött när jag skrev mitt inlägg :) DPI/PPI är nog inte ett längdmått, men jag tror ni förstog vad jag menade.

Angående upplösning osv, så är det väl bara att skriva att bilden i full storlek är optimerad för 300dpi/ppi för tryck. Vill besökaren/kunden ha en annan storlek så får han väl fråga efter det?
 
ANNONS