Annons

Beg. Kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Ehrenberg

Ny medlem
Jag har funderat på att köpa en begagnad systemkamera. Jag är dock lite osäker på vilkenmodell som passar bäst in på de önskemål jag har.

Kameran skall vara helt manuell (eventuellt med ljusmätare).

Det skall finnas ett atort sortiment med relativt billiga tillbehör.

Priset skall vara så lågt som det bara går (helst under tusenlappen)

Det skall vara god kvalitet.

Jag hoppas att jag kan få lite råd.

Lars
 

Anders_Andersson

Aktiv medlem
Chinon kan vara ett bra och billigt alternativ.Att dessutom manuella Pentax optik med K-fattning passar gör saken bara bättre.
/Anders Andersson
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Nikon F2 ...

(jag vet att jag tjatar) är en helmanuell kamera som finns både med ljusmätare och utan beroende på vilken sökare som används.
Antalet tillbehör är praktiskt taget oändligt, tex så har alla fotoaffärer något objektiv som passar (gaffel) ofta flera och det finns allt ifrån extrema vidvinklar till teleobjektiv (1200mm). Även andra tillbehör finns i stor mängd.

En Nikon F2 Photomic (med ljusmätare) kan man få för en 2500-3000 kr. Den tidigare modell Nikon F kan man få för ca 500 kr billigare (C-skick).

Angående kvaliten så är den hållbar för allt åverkan (nästan iaf)
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/nikonf2/index.ht
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Pentax är ju ett bra val om det ska vara billigt. Det finns säkert andra märken också. De har iallafall ett stort sortiment. Alla har ju olika åsikter om vad som är bra men Pentax är tillförlitliga och sägs vara känd för bra ljusmätning vilket är en ganska viktig del i det hela. Pentax K1000 kan väl vara ett bra val. Den tillverkades i 21 år så det säger väl ändå lite.
Tille
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
En Nikon F2 Photomic (med ljusmätare) kan man få för en 2500-3000 kr. Den tidigare modell Nikon F kan man få för ca 500 kr billigare (C-skick).
Helt vansinnigt skön kamera! Jag hade en F2AS med motor.
Varför sålde jag, varför sålde jag, varför.....
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
Håller med om att F2an är helskön.
En F2AS ligger på en cirka 7000 spänn + 2000 för en motor (inte illa av en 20-30 år gammal modell). Så din F2 hade varit värt en slant idag.
Du har inte möjligtvis kvar nåt grymt tillbehör till F2an, Calle?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Du har inte möjligtvis kvar nåt grymt tillbehör till F2an, Calle?
Nä, förutom den elektroniska trådutlösaren, som funkar på både F3:ans motor MD4 och på F4.

Min F2 var inte sig själv efter det att den ramlade ut ur en bil. Den kunde börja exponera av sig själv i kameraväskan titt som tätt. Var tvungen att stänga av motorn när den inte användes. Men det gick o fixa. Sålde den när jag bytte till F4:eek:r.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Ääööö....var kom den gäspande gubben i mitt inlägg ifrån? Jag som hatar sånt där larv...!
 

Sinuslinus

Aktiv medlem
bara ett till

Måste bara få skriva ett inlägg till om F2an...
Det som jag tycker är grymmast med F2an är alla de olika tillbehören som finns till den. Tex motorn MD-100 som kan mata fram 14 bilder per sekund, eller vad sägs om ett 750 bilders filmmagasin!! (se bild)
Det finns också negativhållare för storformat!!
 

Bilagor

Nw2

Avslutat medlemskap
Jag håller med.

Det finns gott om begnagat, som man kan köpa. Jag började med en Canon Av-1 från 1979 med en 50 mm och en 200 mm.
Hade de i flera år.
Kostade ca 1100 kr med allt.

Lägg inte ut för mycket i början.

Finns MYCKET Canon & Nikkon som man kan köpa biligt.

Ha det ///
 

gbjerne

Aktiv medlem
Pentax är nog bäst för din budget. Jäkla massa billiga gamla gluggar och billiga priser.
K1000 är ett bra alternativ. Perfekt om man vill lära sig från grunden.
Lycka till
 
ANNONS