Annons

största bländaren

Produkter
(logga in för att koppla)

jbomelin

Avslutat medlemskap
det är allmänt känt att användning av största bländaröppning bidrar till oskarpa bilder, eller hur?
gäller det då störtsta bländaröppning individuellt för varje objektiv? Blir bländare 1.8 på ett 1.4 lika oskarpt som 1.8 på ett 1.8?

/Joakim
 

Helena

Aktiv medlem
Ju kortare brännvidd juh större blir skärpedjupet (tror jag i alla fall)

Men om du har två 50 mm objektiv och kör 1.4 på båda så borde det bli lika :)
 

jbomelin

Avslutat medlemskap
ah jag kanske var otydlig.
jag menade oskärpa rent generellt. inte skärpedjup. jag vet vad det är jag undrar men lyckas inte skriva det vettigt :)
 

Helena

Aktiv medlem
Näh det är nog en kvalitetsfråga!
Mitt 1.4 tycker jag är helt underbart... tror att jag skulle kalla det knivskarpt men jag kan juh ha fel :)
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Som jag har förstått det är det största bländaren på ett en enskild objektivmodell som ofta är oskarpare än om man bländar ner 2-3 steg.

En 50/1.4 är allstå generellt skarpare på bländare 1.8 än vad en 50/1.8 är.


/Fredrik P
 

more10

Aktiv medlem
Såvitt jag vet så brukar det väl inte skilja så mycket mellan olika objektiv när de har samma bländare. Däremot så är väl ofta en lins med större bländartal mer avancerat (påkostat) och kanske även har en nyare konstruktion vilket talar för att de ger lite skarpare bilder generellt (vilket märks tydligast vid stora bländare).

Sen har de ju också större frontlins, men det vet jag inte hur det påverkar skärpan...

M.
 

StefanS

Medlem
que?

nu måste jag väl ändå säga att du verkar vara ute och cykla! :)

självklart är det skillander mellan olika objektiv vid samma bländare; Stora skillnader!
Sånt beror ju på konstruktion, glasets kvalité osv..

generellt är det som sagts; Det flesta objektiv är skarpast när de är nerbländade en eller ett par steg, men det gäller inte alla, de finns de som faktiskt är skarpast vid största öppningen också.

men visst kan du ta ett "lågpris-objektiv" och blända ner detta ett par steg, och jämföra med ett "öppet" objektiv av högre (optisk) kvalité, och lågprisobjektivet kommer ändå att vara sämre...


// Stefan
 

more10

Aktiv medlem
StefanS skrev:
nu måste jag väl ändå säga att du verkar vara ute och cykla! :)
Jag tycker om att cykla ;)

Nä, det är möjligt att du har rätt generellt. Jag känner bara till objektiv av intresse för mig, Contax. Mitt 50/1.4 är bättre i vissa tester än 50/1.7 och sämre i andra för motsvarande bländaröppningar. 28/2.0 är ett äldre och mindre skarpt objektiv än 28/2.8. Så därför utgick jag ifrån att detta med skillnad hade mer med teknisk konstruktion att göra än huruvida man är nära den maximala bländargränsen.

Det flesta objektiv är skarpast när de är nerbländade en eller ett par steg
Detta var nytt för mig. Jag trodde att det de flesta t ex 1.4-or var som skarpast uppåt bländare 8-11 nånstans och detsamma gällde för de flesta 2.8-or. Men som sagt, man lär sig nåt nytt varje dag. Och det är väl det som fotosidan är till för.

Ditt sista stycke förstod jag inte om det motsäger sig nåt av det jag skrivit. Jag håller med :) , (så länge den optiska kvaliten är bättre...)
 

StefanS

Medlem
>Detta var nytt för mig. Jag trodde att det de >flesta t ex 1.4-or var som skarpast uppåt >flesta 2.8-or. Men som sagt, man lär sig nåt >nytt varje dag. Och det är väl det som fotosidan >är till för


Jag formulerade mig nog lite dåligt, det stämmer nog att de flesta är skarpast där omkring.. En liten blunder av mig.. Däremot är väl den största skillnaden i skärpa de första nerbländningsstegen, från t.ex. f 5,6 till 11 brukar det vanligen inte vara såå stor skillnad.
Dock så kan det väl ofta vara så att en nerbländning till f11 kan ge för lång slutartid, medans steg från t.ex. 2,8 till 4,5 eller liknande fortfarande är ok, och då har man tjänat in den största förbättringen i optisk kvalité..


>>Såvitt jag vet så brukar det väl inte skilja så >>mycket mellan olika objektiv när de har samma >>bländare

Det var egenligen ovan jag hängde upp mig på i det första inlägg. :)
Resten var nog dålig formulering från min sida, trött och stressad idag, så jag rörde väl till det lite extra..:confused:
 

a_mattsson

Aktiv medlem
Själva ljusstyrkan gör inte objektivet skarpare.
Det är svårare att tillverka skarpa ljusstarka objektiv, därför kan ett billigt ljussvagare objektiv absolut vara skarpare eller lika skarpt som ett dyrare ljusstarkt objektiv. Detta gäller även för minsta bländare.
Alltså det är ingen självklarhet att man får skarpare bilder med ett 1.4 objektiv nedbländat till 1.8 än om man använder ett 1.8 objektiv på minsta bländare.
 

Henric86

Avslutat medlemskap
Lågprisoptik får man minska minst två steg för någon kvalitet, annas kan man få lite oväntade överaskningar.
Kör själv med Canon EOS och med ett L i objektivnamnet spelar det ingen roll vilken bländare du har.
 
ANNONS