Visa ett inlägg
Gammal 2019-05-02, 20:10
FiCa1

Glad Tisdagsbilden #11: Mina favoriter
Mina tre favoriter i denna omgång:

#1 Rökarn: Gillar mannens uttryck som du fångat perfekt, något som inte är så enkelt. Gillar däremot inte formatet, utsnittet (att mannen är "avklippt" till höger)* och objektivvalet. Nu ska vi inte bråka om vad som är tillåtet eller ej i genren gatufoto, men jag föredrar 50 mm eller kortare (35 mm-ekvivalens). Längre brännvidder fjärmar mig som betraktare från situationen och närvarokänslan försvinner. Hur som helst, en bild som fångar en vardaglig situation på ett bra sätt.

* Denna kommentar utgår från att jag inte har en aning om du alls hade möjlighet att få med den högra sidan.

#5 Strålande: Stämningsfull bild där du lyckats fånga ljuset perfekt. Fågeln är pricken över i:et. Gillar kompositionen där himlen fyller i stort sett hela bilden. Jag tror att det här är en "vacker" bild som håller att beskådas länge.

#6 Bilder från en byrålåda: Min första reaktion var "Men, vad f-n är detta?". Kollade sedan bilden under en längre stund, och den "växte". Antog att du inte tagit en gammal analog bild och lagt upp i tråden, utan att du tagit en ny bild och behandlat den för att se "gammal" ut. Du har lyckats väl. Känslan är Orwo och passar perfekt till motivet.

---

#2 Shabby Chick: Gillar kopplingen mellan byggnaden och naturen, men den känsla som du förmedlar i din beskrivning kommer inte fram i bilden. Det kvadratiska formatet passar inte heller, enligt mig.
#3 Bourbon: Tekniskt perfekt vad jag kan se. Perfekt komposition. Men säger mig ingenting. (Föredrar dessutom en Single Malt, t.ex. en Springbank.)
#4 Munkätarna: Min egen bild. Enligt mig ett gatufoto i traditionell mening. Fokus inställd på 1.5 m, Bländare 10, auto-ISO. Upp med kameran i luften – inte en suck att kolla i sökaren – uppskatta 35:ans utsnitt, och klick. Lätt beskärning i efterarbetet.

/ FiCa1